|
||||||||||||||
|
Yamaha YZ 125 – môj prvý bahniak.
Môj prvý „bahniak“, ako dobre to znie. Po niekoľkých 1000 kilometroch na cestných moto som sa rozhodol, že to skúsim v teréne. Chcel som niečo lacné, v relatívne dobrom stave, s menším motorom ale obstojným výkonom a s malou hmotnosťou. Takže 125ka 2T. Vyskúšam, uvidím či sa mi bude páčiť, ak áno, cez zimu by som ju dostal do lepšieho stavu, resp. kúpil niečo novšie, lepšie. Najprv padla voľba na Yamaha DT 125 ale nič schopné som nenašiel, potom som bol obzrieť nejakú Apríliu ale nezaujala ma. Nakoniec som kúpil Yamahu YZ 125 92/93. Dostala sa ku mne cez niekoľko majiteľov, pôvodom pravdepodobne zo zahraničia. Podľa stavu, v akom bola, jej asi dobré zaobchádzanie a pravidelná údržba boli veľmi vzdialené. Ale aj v takto dosť značne zúboženom stave, to bola pre mňa motorka, s ktorou som mal čo robiť. Nasledujúci opis bude trochu skreslený už vyššie spomenutým, nie najlepším stavom, ale aj tak dúfam dá dostatočný obraz o tom čo a ako.
Dvojtaktný, vodou chladený jednovalec, objem 125 cm3 , výkon cca 40 k pri 11 000 ot/min, krútiaci moment cca 25 Nm pri 10 000 ot/min. Osvedčená koncepcia, jeden zo skorších modelov s výfukovou príverou. V spodných otáčkach vyslovene slabý, ako na zrýchlenie, tak na silu pri prudkých výjazdoch. V niektorých momentoch ho dokonca dusilo. Kto ale jazdí na 2T v spodných otáčkach? Postupný, pomerne rýchly prechod do vysokých otáčok, tam to už je niečo iné. Motor má sily až až, ide ako „utrhnutý z reťaze“ a dá sa točiť dlho dlho. Charakteristikou mi pripomína cestné superšporty ( blbé prirovnanie, koho tu už len zaujímajú nejaké cestné superšporty). Dá sa s tým jazdiť pomerne dobre, aj keď pri výjazdoch v neznámom teréne, resp. po hustých lesoch trochu vadí nutnosť vytáčania, naopak na trati je to nádhera.
Šesťstupňová, manuálne radenie, polo automat (alebo ako sa volá možnosť radenia bez spojky). Rýchlosti sú odstupňované skoro ideálne, zapadajú bez problémov, povedal by som že bez spojky ľahšie ako so spojkou, hlavne hore. Mal som menší problém s radiacou pákou (vybehaný tisíchran), páka sa ale dá kúpiť za pomerne malý peniaz. Prevod do rýchla/ pomala sa dá zmeniť jednoducho, výmenou reťazovej sady/ rozety/ kolečka.
RÁM Jednoduchý, rozdvojený (chrbticový), oceľový, na bežné aj razantnejšie jazdenie absolútne postačuje. „Dual“ to ale nie je, predsa len, novšie rámy sú pevnejšie. Prejaví sa to pri skokoch, divokých prejazdoch toboganov, zatáčok, roliet .... Na druhej strane, rozozná to iba naozaj dobrý jazdec, takže my, obyčajný smrteľníci, môžeme kľudne spávať.
PRUŽENIE Predná teleskopická vidla, up side down, asi KAYABA, 46 mm, nastaviteľná, zdvih cca 300 mm. Zadná vidla centrálne umiestnená, nastaviteľná, zdvih cca 320 mm. Pruženie plne postačuje pre všetky jazdné režimy. Pomocou nastavenia sa dá plne prispôsobiť. Je dostatočne mäkké pri veľkých nerovnostiach a dostatočne tvrdé a odolné voči ponáraniu pri brzdení. BRZDY Vpredu je 1 kotúč priemeru cca 240 mm, a jednopiestikový strmeň (možno 2 piestikový, už si nepamätám). Vzadu to isté. Obidve samozrejme hydraulické. Účinnosť ideálna, bezproblémový, plynulý nástup, dostatočná výdrž, ľahké ovládanie, bezpečné brzdenie za každých okolností. Treba sa to ale naučiť, vedia byť poriadne jedovaté a ukázať jazdcovi riadnu „držku“, hlavne v spojitosti predná – klzký povrch. POHODLIE OVLÁDANIA A „CESTOVANIA“ O nejakom pohodlí ťažko hovoriť, všetko je prísne podriadené jednoznačnému cieľu, športovému nasadeniu. Ovládanie je naopak veľmi jednoduché, jazdu nerozptyľujú žiadne kontrolky, budíky, páčky, ovládače, spätné zrkadlá a podobné zbytočnosti. Napomáha tomu aj ideálna hmotnosť, cca 90 kg.
SPOTREBA, ÚDRŽBA, SERVIS Priemerná spotreba je veľmi diskutabilná, pohybuje sa od 1 litra až po 7 litrov na hodinu jazdy. Nádrž má cca 7,5 litra. Zo začiatku som sa bál, či mi vydrží benzín aj na dlhšie výjazdy. Pravda je ale taká, že množstvo benzínu v nádrži vydržalo dlhšie ako ja. Údržba je veľmi častá a prácna, ale v žiadnom prípade ju netreba podceniť. Na rozpísanie všetkého tu nie je priestor, takže len stručne to najdôležitejšie. Po každej jazde umývanie, mazanie, kontrola. Časté výmeny oleja, nastavovanie ... Aspoň raz za rok kompletná rozborka- zborka a nutné výmeny, opravy ...
Chcel som motocykel, ktorý by ma nestál veľa, ale stačil by na to, aby som skúsil, či ma terén bude baviť. Splnil to úplne na jednotku. Staršia Yamaha YZ 125 je ideálny motocykel na učenie sa, ako jazdy, tak aj údržby. Keď som ju predával, bolo mi smutno. Ale jednoducho, treba sa posúvať dopredu. Teraz mám už doma KTM 520 EXC a Beta Alp 200. Na YZ však nezabudnem, predsa len, kto zabúda na svoju prvú ...
Ifk0.
|
(C)Offroad team 2005-2007, niektoré práva vyhradené. Optimalizované pre 1024x768. Offroad team odporúča Firefox