Honda XR400R Vs. Kawasaki KLX300R (1997)
Keď
Kawasaki predstavila svoju vynovenú KLX300R boli sme nadšení
ovládateľnosťou motocykla, a tak sme sa rozhodli porovnať ju bok po
boku s jedným s najobľúbenejším enduro motocyklom – Hondou XR400R.
Oba motocykle sú veľmi hodnotné, ale ktorý je ten pravý pre vás a
prečo???
Jablká vs. hrušky
:-)
Na začiatok treba
uznať, že porovnávanie motocyklov, kde existuje rozdiel v kubatúre
takmer o100ccm, je trocha dosť neférové. Napriek tomu si myslíme, že
vlastnosti KLXky dovoľujú takýto test. Na začiatku sme zmýšľali
postaviť do ringu ako protivníka XR250R, ale po strávení značného
času v sedle tejto 250ky bolo jasné, že čestný boj potreboval do
testu zahrnúť štristovku.
Použitím veľmi
presného meracieho prístroja Dynojet na meranie výkonu HP a točivého
momentu Nm sme porovnali parametre týchto stojov. Ako sa dalo čakať,
XRka 400 má navrch, ale na druhej strane je o čosi ťažšia. Pre
lepšie porozumenie vzťahu medzi silou a hmotnosťou motocykla sme
vyrátali tento pomer u oboch motocyklov. KLX je ľahšia a menej
vykoná - teda opak XRky , ale pomer HP vs. kg je takmer zhodný! To
bol aj jeden z dôvodov prečo sme nakoniec do testu zahrnuli XR400
miesto štvrť litra..
Napriek
podobnosti týchto pomerov tu existujú aj iné faktory ktoré sa
podieľajú na výkonnosti a tým aj kvalite motocykla. Ak ste
"fanúšikom" vysoko otáčkových motorov, potom určite budete
preferovať bláznivo točiacu KLXku pred krochkajúcou XRkou. KLX točí
približne o 750rpm vyššie ako Honda a teda produkuje výkon dlhšie.
Je to vďaka DOHC rozvodu, značne menšej hmotnosti súčiastok v
motore, ktoré umožňujú takýto chod. Na rozdiel od XRky, KLX vyžaduje
vodné chladenie, čím sa motor stáva komplikovanejší.
Hoci má Kawasaki
dosť sily, väčšina agresívne ladených jazdcov bude vyžadovať viac.
Inžinieri od Kawasaki sa rozhodli použiť tzv. CV karburátor, ktorý
sa stará o to aby motor nedostával viac paliva ako dokáže spracovať.
S týmto typom karburátora je výkon motora viac závislý od podtlaku
motora. A teda aj rýchle otvorenie plynu je závislé hlavne od
otáčok. Čo je škoda, pretože ak vyžadujete od motora vysokú dávku
výkonu, musíte tak trochu predvídať pri jazde dopredu a byť
pripravený napr. na rýchle narábanie so spojkou.
Ak sa Vám páči
hlboký 4T zvuk, budete XRku jednoducho milovať. Točivý moment je
zrejmý už od 3000rpm. Prevodovka je dobre nastavená, tak, aby
využila úzke pásmo najvyššieho točivého momentu. Napriek malému
karburátoru je XRka prekvapivo živá, akceleruje svižne a hneď sa
dostáva pred Kawasaki. Skúsenejším jazdcom by teda patrila do rúk
skôr XRka od Hondy.
Podľa našich
skúseností z minulých testov mala XRka problémy s prevodovkou.
Odmietala
korektne radiť nahor keď bol motor príliš zohriaty. Tento problém sa
prvý krát vyskytol na motocrossovej trati za horúceho dna a stal sa
častým javom. Vyzerá to že na vine je izolovaná skriňa prevodovky.
Podľa všetkého to bol problém iba prvých sérii z roku 1996, pretože
ostatní jazdci takéto skúsenosti nemali. Čo sa týka prevodovky,
Honda novšie modely 97+ trocha modifikovala a tento problém sa už
nevyskytol. Radenie je naozaj hladké a presné. Spojka je silná a
nikdy nekĺzala...
Neplatí to však o
Kawasaki. Predchádzajúce modely KLX250 mali vskutku žalostné
radenie. Falošný neutrál, a tendencia vypadávania rýchlosti nebola
nezriedkavá.. Tieto nedostatky už boli odstránené na novej 300R. Ale
sú tu stále malé chybičky krásy.
Keď sme na
začiatku testovali KLXku, pár krát sa stalo že 6-rýchlsotá
prevodovka nepracovala ako by mala - rýchlosti občas vyskakovali.
Toto sa stávalo hlavne pri záťaži a prudkej akcelerácii. Teraz keď
sme už najazdili pár hodín na KLXku táto chyba sa nám zdá byť dosť
významná. Na druhej strane páčka spojky ide od dosť ľahšie ako na
XRke . Prevodové pomery oboch motocyklov sú dobre rozmiestnené a
sadnú väčšine jazdcom. Čo sa týka KLX navrhovali by sme, aby na
prvom rýchlostnom stupni bolo o dáke dva zuby menej.
Obe mašiny
disponujú moderným, nastaviteľným tlmením, ktorý bude vyhovovať aj v
tvrdých podmienkach. Pri agresívnejšie jazde pôsobí XRka trocha
strnulo - hlavne predné tlmiče sú trocha divné či čo. Pri porovnaní
tlmiče na KLX sú dosť lepšie, ale tiež idú dosť rýchlo na doraz a
začnú sa prehrievať. Korektné nastavenie tlmičov môže tieto
nedostatky odstrániť.,
Podľa nášho
názoru je Kawasaki lepšia čo sa týka ovládateľnosti.. lepšie točí do
zákrut, drží stopu istejšie v rýchlosti.. Je to aj vďaka hi-tech
rámu ktorý je tu použitý, celkovej geometrii a 43mm vidliciam, ktoré
reagujú pružne..
Honda
je drahšia a takisto sme od nej očakávali viac, nakoľko má o 100ccm
viac.. Kúpou XRky dostanete moto ktoré je kultivované a zároveň
pripravené aj na pretek - sú jazdci, ktorí chcú jazdiť na ich XRke
závodne. Hodna ponúka tzv. Power up kit. kde sú rôzne tunnigny a
tipy pre súťažné závodenie. Za púhych 1100$
získate až 15% viac výkonu. V cene je zahrnutý odľahčený piest,
krúžky čap, rozvod. reťaz, iné trysky, ihla, časti spojky, sviečka,
manuál...
XRka
od Hondy lepšie sadne vyšším jazdcom. Celková použiteľnosť je lepšia
v prípade XRky, všetko vyzerá byť kompaktné a pôsobí jednoducho.
napr. prístup k airboxu. Na Kawasaki musíte rozoberať pomaly pol
motocykla : (
Podľa nášho
názoru KLX ešte nevyzrela a potrebuje určité vylepšenia. Avšak výber
závisí len na vás. Musíte sa sami seba opýtať čo je pre vás
dôležité, a na čo presne plánujete bike používať. Ak chcete moto na
zábavu a nemáte veľa skúsenosti berte KLX. Ak jazdite dlhšie a viac
agresívne, lepšie vám sadne XRka, ktorá sa stala našou obľúbenou aj
vďaka svojej celkovej hodnote a univerzálnosti. Ale tým však
nechceme zanevrieť na zelený tím, Kawasaki ešte nepovedala posledné
slovo.
Autor:
Len Nelson
Preložil:
Tomoiq |