cross recenzie akcie team ostatné
Recenzie
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Yamaha TT350

Chcel by som Vám ponúknuť zopár informácií o mojej prvej motorke a o radostiach a starostiach s ňou.

Ako sa to celé začalo? Nie som motorkár od narodenia ani som nesníval o motorkách od malička. Otec je trošku iný prípad - ten jazdil na všetkom čo malo dve kolesá, najdlhšie na Jawe 90 a potom Jawa 350/634 s prívesným vozíkom :-) Na tej druhej som s ním jazdieval, ale motorku som bral čisto iba ako dopravný prostriedok. Už dávnejšie otec Jawu predal a kúpil auto. Až pred troma rokmi sa rozhodol, že na ryby sa mu bude najlepšie jazdiť na motorke. Babeta by sa vraj rýchlo rosypala, ale pravda bola taká že asi potreboval niečo silnejšie, odolnejšie. Tak kúpil Hondu XL125R r.v.1986, taká babička.

Otec ma dlho lámal, aby som sa išiel previezť, ale moje motoskúsenosti dovtedy zahŕňali 1xBabeta a 1xPioneer každé asi 10 minút, a Pionier len na jednotke :-D
Raz som sa ale nechal zlomiť a vtedy sa to stalo, závislosť začala! Mal som veľké šťastie, lebo otec vo voľnom čase trénoval juniorov v motokrose, takže som dostal kvalitné základy. Po pár mesiacoch prestávala Hodna stačiť, darmo, 125ccm a štvortakt moc koníkov nemá. Takže prišlo rozhodnutie, kúpiť vlastnú motorku. Hondu sme predali, peniažky odišli do rodinného rozpočtu a ja som vysolil svoje korunky za Yamahu TT350 r.v.1992. Za tých 50 tisíc bolo vyberanie ťažké. Hondu XL, Yamahu XT alebo Kawasaki KLE/KLX som určite nechcel. Honda XR bola drahá a Suzuki DR350 ťažko zohnateľná. Husqvarny TE350 ťažko štartovali, Cagivu a podobné exotické značky som tiež nechcel...
Jednoznačná voľba - Yamaha TT350 - oproti XT ľahká, obratná, dobre odpružená, výkonná, vzduchom chladená a hlavne spoľahlivá! Oproti sériovej verzii bola odľahčená o smerovky a sériový výfuk bol nahradený laďákom domácej výroby. Nie však kusom plechovej ríny, ale solídnym výfukom podľa návodu. Výfuk bol ľahší určite o 5 kg. A ten zvuk, kto ma pozná, vie o čom píšem :-)

vyfuk

 

Nemôžem veľmi porovnávať, skúšal som okrem nej iba Suzu DR350 a DR-Z 400 , KTM 520 LC4 a Hondu XR400. Ale:
TTčko nežerie olej, nehrkoce, prevodovka je presná, občas problémy s nájdením neutrálu, v prípade núdze sa dá radiť aj bez spojky. Na takýto typ motorky silne odporúčam namontovať chrániče páčok, dosť sa tým dá ušetriť, hlavne ak na nej iba nevozíte Dračice. Spotreba bola podľa štýlu jazdy asi 5l/100km. Ja som vlastne jazdil iba jedným šýlom, fast and furious. Zadný tlmič je bezproblémový, predné olej/vzduch zvykli po dlhšom ostrom jazdení zmäknúť, bolo treba dofúknuť. Životnosť pneumatík je kapitola sama o sebe, závidím tým čo im guma vydrží 12 tisíc km :-) Dôležité je čistiť a mazať reťaz a kyvnú vidlicu. Pri výmene reťazového kitu som kúpil o jeden zub väčšiu rozetu, rozdiel jemný ale predsa citeľný, nemusel som toľko drať spojku. Predná brzda je kotúčová, svoj účel plní spoľahlivo, vzadu je bubon. Ten možno nevyzerá nijako lákavo ale zabrzdí perfektne a hlavne oproti kotúču nejde zadné kolo hneď do šmyku. Na sedle je vidieť že moto je staršieho dáta, nie vzhľadom ale veľkosťou. Na druhej strane, môžete odviezť ešte jednu osobu. Ale každú osobu len raz, druhý raz to pravdepodobne už nebude chcieť. Nádrž je plastová, ani neviem koľko litrová. Problém bolo ako ju nafarbiť, lebo plast trošku prepúšťal benzín, pod farbou sa urobili bubliny, popraskali a farba sa olúpala. TTčko má dva karburátory, za tie dva roky som o nich ani nevedel. Nemusel som ich nastavovať, čistiť, proste sen. Na palivovom ventile je totiž jeden filter a na hadičke druhý. Slušnosťou je vymeniť olej cca po 4000km. Konkrétne 1,3 litra 10W40 oleja, používal som Valvoline Durablend - polosyntetika. Spojka je mokrá v olejovom kúpeli, magneto tiež, takže olej sa zašpiní dosť rýchlo, netreba sa toho báť. Spojka pri použití Valvoline nešmýkala. Jediná optická zmena na moto bol crossový blatník, ten pôvodný vyzeral fakt otrasne. Do motora som sa vôbec nemusel vŕtať, až na dve výnimky ktoré spomeniem osobite. Moto mala automatický dekompresor, oproti iným ostrým endurám obrovská výhoda. Pri studenom motore stačilo povytiahnuť sytič a pár krát kopnúť a už aj hrmotala. Žiadne hľadanie hornej úvrate sa nekonalo. Počas zohrievania som zatláčal sytič, po pár metroch jazdy som ho zatlačil úplne. Pri zohriatom motore bolo štartovanie tiež bez problémov. Problémy zo štartovaním boli ak moto padla na bok a prechlastala sa. Sviečku som menil len raz, aj to som vlastne nemusel, ale za tie peniaze - no nekúp to! V prednej vidle som menil guferá a olej. Vypustil som odtiaľ nejakú čiernu riedku žbrndu - asi to tam bolo od výroby. Ak to vôbec bol olej... Do každej vidly patrí 320ml, dal som tam mix hydraulika-motorový 1:1, lebo som chcel tvrdší predok.
 

Motor som mal otvorený dva krát. Raz sa mi podarilo "odkopnúť" nakopávačku, možno to vyvolá u vás úsmev, 1700 Sk v predajni a tri týždne čakania úsmev zamrazí. Pre výmenu stačilo zhodiť pravý karter a za chvíľku to bolo vymenené. Ako tesnenie som použil červený tepluodolný silikón. Mazacie kanáliky ani olejový filter sa neupchal, ťažko povedať či sa jednalo o šťastie. Apropó, olejový filter je kovové sitko, stačí ho preprať v benzíne a vyfúkať kompresorom.


 

Druhý krát som motor otváral po jediných pretekoch čo som kedy absolvoval. Boli to motokrosové preteky v Čataji, tí čo chodia po diaľnici od BA do TT tak tú trať určite videli. Nutné poznamenať že v konkurencii nových crossiek som obstál celkom slušne, ako jediný na endure (16ty z 39). Druhú rozjazdu som skončil predčasne, lebo z motora sa začali šíriť škaredé zvuky. Síce všetko fungovalo, ale nechcel som riskovať. Po rozobratí motora - tá istá strana ako prvý krát - som našiel dve ozubené kolečká s preriedenými zubami...
 

Tentokrát som sa už vôbec nesmial, 4800 Sk ma fakt potešilo. Táto závada by sa nestala, keby majstri predomnou dali na kľuku aj zaisťovací kolík.

Takže na záver také malé zhrnutie. Motorka ma nikdy nikde nenechala ak nerátam minutý benzín, vyskytli sa len dve uvedené závady, plus drobnosti ako spojkové lanko, odlomené páčky. Výkonovo mi vždy stačila, hlavne po výmene rozety. Tlmiče sú pre enduro ako stvorené, pre motocross už ani veľmi nie, ale 10m skoky sa dajú bez problémov, len treba vedieť pristávať.

Na záver pripájam technické parametre:

Typ 4-takt, vzduchom chladený jednovalec, DOHC rozvod, 4-ventily
Vŕtanie a zdvih 86.0 x 59.6 mm
Obsah 346.0 ccm
Kompresný pomer 9,0 : 1
Max výkon 24 kW / 7500ot/min (33 koní)
Max krútiaci moment 31,8 Nm / 6500 ot/min
Karburátor Y24PV
Mazanie mokrá skriňa , 1,6 litra
Zapaľovanie CDI - elektronické
Štartovanie nakopávacie / kickstarter
Seknudárny prevod 14/50 reťaz 525 O-ring
Prevodovka 6-rýchlostná
Rozmery Hmotnosť: 114 kg
Rázvor podvozku: 1440 mm
Dĺžka: 2175 mm
Výška sedla: 920 mm
Svetlá výška : 310 mm
Penumatiky 80/100-21" vpredu
100/100-18" vzadu
Rám trubkový, kolískový
Brzdy vpredu kotúčová, vzadu bubnová
Objem nádrže 9,5 litra
Palivo Benzín 95 natural
Odpruženie
  • teleskopická vidlica s priemerom 41mm vpredu
  • nastaviteľné monocross vzadu


Spáchal: Tomas (tomxx@hlohovec.net)

 

(C)Offroad team 2005-2007, niektoré práva vyhradené. Optimalizované pre 1024x768. Offroad team odporúča Firefox

NAJ.sk