|
Yamaha TT350
Chcel by som Vám ponúknuť zopár informácií o mojej
prvej motorke a o radostiach a starostiach s ňou.
Ako sa to celé začalo? Nie som motorkár od narodenia ani som nesníval o
motorkách od malička. Otec je trošku iný prípad - ten jazdil na všetkom
čo malo dve kolesá, najdlhšie na Jawe 90 a potom Jawa 350/634 s
prívesným vozíkom :-) Na tej druhej som s ním jazdieval, ale motorku som
bral čisto iba ako dopravný prostriedok. Už dávnejšie otec Jawu predal a
kúpil auto. Až pred troma rokmi sa rozhodol, že na ryby sa mu bude
najlepšie jazdiť na motorke. Babeta by sa vraj rýchlo rosypala, ale
pravda bola taká že asi potreboval niečo silnejšie, odolnejšie. Tak
kúpil Hondu XL125R r.v.1986, taká babička.
Otec ma dlho lámal, aby som sa išiel previezť, ale
moje motoskúsenosti dovtedy zahŕňali 1xBabeta a 1xPioneer každé asi 10
minút, a Pionier len na jednotke :-D
Raz som sa ale nechal zlomiť a vtedy sa to stalo, závislosť začala! Mal
som veľké šťastie, lebo otec vo voľnom čase trénoval juniorov v
motokrose, takže som dostal kvalitné základy. Po pár mesiacoch
prestávala Hodna stačiť, darmo, 125ccm a štvortakt moc koníkov nemá.
Takže prišlo rozhodnutie, kúpiť vlastnú motorku. Hondu sme predali,
peniažky odišli do rodinného rozpočtu a ja som vysolil svoje korunky za
Yamahu TT350 r.v.1992. Za tých 50 tisíc bolo vyberanie ťažké. Hondu XL,
Yamahu XT alebo Kawasaki KLE/KLX som určite nechcel. Honda XR bola drahá
a Suzuki DR350 ťažko zohnateľná. Husqvarny TE350 ťažko štartovali,
Cagivu a podobné exotické značky som tiež nechcel...
Jednoznačná voľba - Yamaha TT350 - oproti XT ľahká, obratná, dobre
odpružená, výkonná, vzduchom chladená a hlavne spoľahlivá! Oproti
sériovej verzii bola odľahčená o smerovky a sériový výfuk bol nahradený
laďákom domácej výroby. Nie však kusom plechovej ríny, ale solídnym
výfukom podľa návodu. Výfuk bol ľahší určite o 5 kg. A ten zvuk, kto ma
pozná, vie o čom píšem :-)
Nemôžem veľmi porovnávať, skúšal som okrem nej iba Suzu
DR350 a DR-Z 400 , KTM 520 LC4 a Hondu XR400. Ale:
TTčko nežerie olej, nehrkoce, prevodovka je presná, občas problémy s
nájdením neutrálu, v prípade núdze sa dá radiť aj bez spojky. Na takýto
typ motorky silne odporúčam namontovať chrániče páčok, dosť sa tým dá
ušetriť, hlavne ak na nej iba nevozíte Dračice. Spotreba bola podľa
štýlu jazdy asi 5l/100km. Ja som vlastne jazdil iba jedným šýlom, fast
and furious. Zadný tlmič je bezproblémový, predné olej/vzduch zvykli po
dlhšom ostrom jazdení zmäknúť, bolo treba dofúknuť. Životnosť pneumatík
je kapitola sama o sebe, závidím tým čo im guma vydrží 12 tisíc km :-)
Dôležité je čistiť a mazať reťaz a kyvnú vidlicu. Pri výmene reťazového
kitu som kúpil o jeden zub väčšiu rozetu, rozdiel jemný ale predsa
citeľný, nemusel som toľko drať spojku. Predná brzda je kotúčová, svoj
účel plní spoľahlivo, vzadu je bubon. Ten možno nevyzerá nijako lákavo
ale zabrzdí perfektne a hlavne oproti kotúču nejde zadné kolo hneď do
šmyku. Na sedle je vidieť že moto je staršieho dáta, nie vzhľadom ale
veľkosťou. Na druhej strane, môžete odviezť ešte jednu osobu. Ale každú
osobu len raz, druhý raz to pravdepodobne už nebude chcieť. Nádrž je
plastová, ani neviem koľko litrová. Problém bolo ako ju nafarbiť, lebo
plast trošku prepúšťal benzín, pod farbou sa urobili bubliny, popraskali
a farba sa olúpala. TTčko má dva karburátory, za tie dva roky som o nich
ani nevedel. Nemusel som ich nastavovať, čistiť, proste sen. Na
palivovom ventile je totiž jeden filter a na hadičke druhý. Slušnosťou
je vymeniť olej cca po 4000km. Konkrétne 1,3 litra 10W40 oleja, používal
som Valvoline Durablend - polosyntetika. Spojka je mokrá v olejovom
kúpeli, magneto tiež, takže olej sa zašpiní dosť rýchlo, netreba sa toho
báť. Spojka pri použití Valvoline nešmýkala. Jediná optická zmena na
moto bol crossový blatník, ten pôvodný vyzeral fakt otrasne. Do motora
som sa vôbec nemusel vŕtať, až na dve výnimky ktoré spomeniem osobite.
Moto mala automatický dekompresor, oproti iným ostrým endurám obrovská
výhoda. Pri studenom motore stačilo povytiahnuť sytič a pár krát kopnúť
a už aj hrmotala. Žiadne hľadanie hornej úvrate sa nekonalo. Počas
zohrievania som zatláčal sytič, po pár metroch jazdy som ho zatlačil
úplne. Pri zohriatom motore bolo štartovanie tiež bez problémov.
Problémy zo štartovaním boli ak moto padla na bok a prechlastala sa.
Sviečku som menil len raz, aj to som vlastne nemusel, ale za tie peniaze
- no nekúp to! V prednej vidle som menil guferá a olej. Vypustil som
odtiaľ nejakú čiernu riedku žbrndu - asi to tam bolo od výroby. Ak to
vôbec bol olej... Do každej vidly patrí 320ml, dal som tam mix
hydraulika-motorový 1:1, lebo som chcel tvrdší predok.
Motor som mal otvorený dva krát. Raz sa mi podarilo
"odkopnúť" nakopávačku, možno to vyvolá u vás úsmev, 1700 Sk v predajni
a tri týždne čakania úsmev zamrazí. Pre výmenu stačilo zhodiť pravý
karter a za chvíľku to bolo vymenené. Ako tesnenie som použil červený
tepluodolný silikón. Mazacie kanáliky ani olejový filter sa neupchal,
ťažko povedať či sa jednalo o šťastie. Apropó, olejový filter je kovové
sitko, stačí ho preprať v benzíne a vyfúkať kompresorom.
Druhý krát som motor otváral po jediných pretekoch čo
som kedy absolvoval. Boli to motokrosové preteky v Čataji, tí čo chodia
po diaľnici od BA do TT tak tú trať určite videli. Nutné poznamenať že v
konkurencii nových crossiek som obstál celkom slušne, ako jediný na
endure (16ty z 39). Druhú rozjazdu som skončil predčasne, lebo z motora
sa začali šíriť škaredé zvuky. Síce všetko fungovalo, ale nechcel som
riskovať. Po rozobratí motora - tá istá strana ako prvý krát - som
našiel dve ozubené kolečká s preriedenými zubami...
Tentokrát som sa už vôbec nesmial, 4800 Sk ma fakt
potešilo. Táto závada by sa nestala, keby majstri predomnou dali na
kľuku aj zaisťovací kolík.
Takže na záver také malé zhrnutie. Motorka ma nikdy nikde nenechala ak
nerátam minutý benzín, vyskytli sa len dve uvedené závady, plus
drobnosti ako spojkové lanko, odlomené páčky. Výkonovo mi vždy stačila,
hlavne po výmene rozety. Tlmiče sú pre enduro ako stvorené, pre
motocross už ani veľmi nie, ale 10m skoky sa dajú bez problémov, len
treba vedieť pristávať.
Na záver pripájam technické parametre:
Typ |
4-takt, vzduchom chladený jednovalec, DOHC
rozvod, 4-ventily |
Vŕtanie a zdvih |
86.0 x 59.6 mm |
Obsah |
346.0 ccm |
Kompresný pomer |
9,0 : 1 |
Max výkon |
24 kW / 7500ot/min (33 koní) |
Max krútiaci moment |
31,8 Nm / 6500 ot/min |
Karburátor |
Y24PV |
Mazanie |
mokrá skriňa , 1,6 litra |
Zapaľovanie |
CDI - elektronické |
Štartovanie |
nakopávacie / kickstarter |
Seknudárny prevod |
14/50 reťaz 525 O-ring |
Prevodovka |
6-rýchlostná |
Rozmery |
Hmotnosť: |
114 kg |
Rázvor podvozku: |
1440 mm |
Dĺžka: |
2175 mm |
Výška sedla: |
920 mm |
Svetlá výška : |
310 mm |
Penumatiky |
80/100-21" vpredu
100/100-18" vzadu |
Rám |
trubkový, kolískový |
Brzdy |
vpredu kotúčová, vzadu bubnová |
Objem nádrže |
9,5 litra |
Palivo |
Benzín 95 natural |
Odpruženie |
- teleskopická vidlica s priemerom 41mm vpredu
- nastaviteľné monocross vzadu
|
Spáchal: Tomas (tomxx@hlohovec.net)
|