cross recenzie akcie team ostatné
Recenzie
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Honda XR 400/600/650

Honda patrí medzi najväčších výrobcov 4T offroad motocyklov. Skratka XR je dobre známa väčšine fanúšikom endura. Honda od začiatku prezentuje radu XR ako "semi serious racer" - čo v preklade znamená niečo ako "skoro ostrý špeciál" - a to platí doslova. XRky možno nájsť nielen v rukách amatérov ale darí sa na nich aj profesionálnym jazdcom hlavne vďaka svojej spoľahlivosti a nenáročnosti. Výrobca uprednostňuje jednoduchosť pred komplikovanými technologickým riešeniami, čo zabezpečuje XRke dlhú životnosť a tým aj dobré meno.

Trocha histórie Hondy XR600

1979 - Prvá XR500 bola predstavená v USA. Na tú dobu veľmi pokrokový stroj. 498ccm motor používal OHC rozvod so štyrmi ventilmi a dva výfukové potrubia. Prevodovka mala 5 (slovom päť) stupňov.

1981-1982 - Honda zaviedla novú technológiu tlmičov Pro-link. XRka 500 dostala vpredu 21" miesto 23" kolesa, takisto vzadu 18" bolo nahradené o číslo menším.  V 82 roku sa tiež udiali drobné kozmetické úpravy. Motor ostal bez zmeny.

1983-1984 - Kompletne nová XR500. Motor dostal nový rozvod a hlavu valca RFVC (Radial Four Valve Cylinder), o prípravu zmesi sa už starajú dva karburátory; sú nainštalované dva výfukové potrubia. Pribudla kotúčová brzda vpredu, nádrž je už z plastu, takisto boli vynovené tlmiče a rám motora.

1985-1987 - XR600, zvýšenie objemu na necelých 600ccm dodalo motoru viac sily, veľa dielov je nahradených ľahkými zliatinami z hliníka a horčíka; zmeny sa dotkli aj rámu a nového olejového systému. Okrem grafiky zostali modely až do roku 1988 bez zmeny.

1988-1991 - Dva karburátory nahradil jeden nový. XR prešla mnohými úpravami čo sa prejavilo na znížení hmotnosti o pár kg. Valec dostáva nový nikasil a vzadu sa objavuje nové 18" koleso.

1991- 1999 nové predné tlmiče(identické s Hodnou CR500), bubon vzadu je nahradený jedno piestikovou kotúčovou brzdou. Ďalšie roky sa okrem grafiky a ceny na XRke nič nemení.

Skúsenosti s Hondou XR600 by Tomas600

Motorku som kúpil v nepojazdnom stave, s ručením, že ak tam dám CDI tak pôjde ako oheň. Motor mal byť údajne po GO a mali pravdu je ako nový. Po kúpe CDI (7880 Sk) som ho namontoval a s rozstrasenými rukami som kopal a kopal, ale nič. Iskra bola ako v zapaľovači - veľmi malá. Asi pol roka som sa babral s elektrikou (budiaca cievka). Aj keď som mal iskru, motorka nie a nie odpáliť. Musel som \"logickým uvažovaním\" prísť na to ako to tí šikmookí Japonci nastavujú. Nakoniec som si ju nastavil, aby bola ostrejšia (dá sa to). No a potom oheň. Páni moji to bolo strachu. Neviem či sa mi to zdá ale XR-ka má dosť rýchlu jednotku. Piaty kvalt som tam vtisol asi 2 krát. Vozil som sa na XT600 ale nedá sa to porovnať. Na Yamahu som sadol, kvaltol, pustím spojku a motorka ani obraz ani zvuk v porovnaní s Hondou. Nechcem tým povedať, že je to nanič motorka - v teréne je to iná káva. Ale späť k mojej Honde. Jazdím si tak na 2 - 3 kvalte po lúkach a močiaroch a tak. Ak jej lepšie pokrútiš krkom, no čo budem hovoriť, vidím krásne, trávu, skaly, stromy a zrazu jej pustím viac a už vidím len oblohu. Je to dobrá motorka, aj keď je to vzducháč a starší ročník (1987) dá sa s ňou vyblázniť všade. Bol som na trati, v blate no proste ak sa vieš voziť hard enduro, tak prejde aj nemožné. Údržbu by zvládol aj amatér. Doleješ benzín, olej, poprípade vymeníš gumy reťazový kit a jazdíš. Dá sa s ňou skákať, gumovať, dvíhať na zadné, ale všetko treba vedieť.

Teraz trochu o motorke. Na rozdiel od XL600 je ostrejšia. Má ostrú vačku a nejaké žahšie pohybujúce sa časti v motore, ale v podstate sa motory nelíšia. Dva karboše ja problém nastaviť, hlavne rovnakú hladinu. Automatický dekompresor je dobrá vec, keď je správne nastavený. Pár chlapcom to už zlomilo nohu. Aj moja kope a ešte ako, ale ja vždy vyhrám bez zlomenej nohy. Podvozok by som povedal, že je aj na enduro aj na cross. Predné tlmiče sa dajú dofúkať a aj zadný, ale ten má ešte aj prepínač na jazdu na ceste a v teréne - také malé koliesko s dvoma polohami. Samozrejme zadný tlmič má svoje nastavenie na spodnej strane, asi 4 polohy tlmenia. Pružina sa dá tiež nastavovať skrutkou podľa potreby. Dalo by sa písať veľa o technickej stránke motorky, ale myslím že už viac netreba.
 

Ako som tak surfoval po internete, tak som nikde nenarazil na taký typ motorky ako je XR. Všetky sú buď veľmi ťažké, alebo neokrôchané, hovoriac o 4Ta 600 - vzducháčoch z rokov 87 - 90. Pozdávala sa mi aj TT350 ale zdá sa mi to slabé. Ak budem uvažovať o inej motorke tak je to Honda XR 600 ale novší ročník. Veď XR sa vyrába dodnes a v inzerátoch ju len tak ľahko nenájdete a ak áno tak sú dosť drahé. To však svedčí o spoľahlivosti a jednoduchej údržbe.

 

Zopár foto:

Údržba a servis Honda XR600

Motorový olej - odporúčam meniť každú sezónu spolu s olejovým filtrom. Výmena oleja je rovnaká ako väčšine 4T enduro/motocross motocykloch. Používam polosyntetiku Valvoline, viskozita 10W40 - bez akýchkoľvek problémov. S touto viskozitou oleja sa da jazdit i v zime do -5 st.

Predné tlmiče - so zdvihom 43 mm Cartrige system - pôvodne z Hondy CR500, nastavitelné(skrutkami odspodu). Olej vo vidlici takisto treba meniť každú sezónu. Do každého tlmiča ide 6,4dcl tlmičového oleja 10W (fork oil) alebo hustejší ATF typ D - červený hydraulický olej pre automatické prevodovky. V tlmiči sú dve pružiny. Servisný limit je 577mm pre dlhšiu pružinu a 62,4mm pre kratšiu.

Zapaľovacia sviečka - používam iridiovú NGK DPR8EIX-9, narozdiel od odporúčanej NGK je citelne lepšia a motorka sa lepšie chytá za plynom, ani so štartovaním nie sú problémy. Jediný jej problém je vyššia cena cca 400sk.

Zadné tlmenie - minimálne raz za sezonu je nutné rozobrať vyčistiť a namazať. V prípade vôle vymeniť ložiská, púzdra, alebo dať vyvariť poškodené časti(spodný úchyt tlmiča najčastejšie). Prítlm sa nastavuje skrutkou na spodku tlmiča. Tvrdosť pruženia na nádobke veľa tlmiča.

 

Najčastejšie vady Honda XR 600

-Ložisko v zadnom kolese - začne sa rozsýpať po cca 1-2 sezonach, pri ostrejšom štýle jazdy. Výmena výjde na pár stovák, plus pol hodinu práce. Ložisko sa vybíja zvnútra smerom von popri vymezdovacej tyčke uprostred.

-Trojkový prevod - zvykne odchádzať po pár tisícoch kilometroch. Typickým indikátorom je chrapot z prevodovky pri zaradenom treťom prevode. Nový prevod stojí cca 4000Sk,plus rozhadzovanie celého motora spolu s výmenou tesnení.

-Zapaľovanie - Ak motorka hádže slabú iskru, zväčša je potrebné už previnúť cievky na statore. Celkom bežná závada na starších XRkách.

Upravy Honda XR 600

-ladený výfuk - vyrába Arrow, Supertrapp, Sebring a Akrapovic. Supertrapp má celkom kľudný zvuk, mierny nárast výkonu v nižších otáčkach je zrejmý.

-športový filter K&N - stojí cca 1500 Sk, odporúča sa používať spolu s otvoreným výfukom. Tieto bavlenené filtre je nutné často kontrolovať a vyčistiť, pokiaľ jazdíte v teréne, hlavne ich poriadne naolejovať. Sú dosť náchylné na upchatie - používam ich spolu s natiahnutou pančuchou. Pokiaľ jazdíte v prachu a v skupine, sú zakydané po 1-2 enduro jazdách, je to cítiť aj na strate výkonu.

-riadidlá - sú posadené trocha nízko na môj vkus a moju výšku. Používam vysústružené nadstavce.

-predné tlmiče - údajne sa dajú napasovať prevrátené tlmiče z Hondy CR 250. Seriove nie sú príliš vhodné na väčšie skoky a ostrejšie nerovnosti.

Výmena predných tlmičov z Honda CR 500 (fork swap CR - XR)

Jednou zo slabých vlastností na XRke sú predné tlmiče. Ostrejší terén a skoky jednoducho neodkázali absorbovať dostatočne. Až raz trpezlivosť prešla a zaobstaral som si komplet tlmiče aj s okuliarmi z Hondy CR500R, ročník cca 1991. Na prvý pohľad vyzerali, že sadnú bez problémov. Na druhý už nie. Musel som sa vyposriadať s niektorými detailami:

Koleso a jeho vymedzenie- dá sa použiť koleso z XRky aj s oskou. CR vidlica je užšia o 10mm, preto je nutné medzikus na pravej strane vysústružiť nový - o 5 mm dlhší,aby bolo koleso vycentrované a brzda sedela na kotúči.

Hriadeľ/oska - konkrétne na tento ročník vidlice sa dá použiť oska z XRky, je však nutné narezať do nej závit 16@1.25. Na novšie modely MX-CR tlmičou treba použiť osku z CR,ktorá však má iný priemer a tým pádom je potretné aj nabiť nové ložiská do kolesa - teda ak sa použije koleso z XRky.

Brzda - samotný brzdič je kompatibilný OK,ale na jeho použitie je potrebný adapter na vidlicu z Hondy CR. S adaptérom sadne brzda s kolesom bez problémov. Novšie CR vidlice (93+) nemajú adaptér ale brzdič je priamo na tlmiči.

Brzdová hadica - uchytená je len na dvoch miestach - na spodnom plaste a usmernená nylonovým O kružkom pri svetle. O krúžok na CR(-F) stojí 400Skk, dá sa upraviť pôvodný z Hondy XR pri trocha šikovnosti.

Svetlo - dá sa použiť univerzálne svetlo, original asi tiež, ale nesadne tak perfektne, bo CR tlmiče majú priemer 47mm, narozdiel od original XR s primerom 43mm.

Prístrojová doska - je nutné navrtať otvory na úchyty, plus posunúť dopredu.

Zámok riadidiel - na vidlici z CRky chýba otvor na zámok, treba prevrtať a vyfrézovať nový (15mm). Dost prácne vzhladom na tvrdosť materiálu a profil.

Vymedzenie rozsahu axiálneho pohybu riadidiel - je potrebné prerobiť - privariť na kostru - na každú stranu cca 4-5mm materiálu.

Výsledok:Rozdiel medzi starými a novými tlmičami je dosť citeľný, hlavne pri skokoch, jazda je plynulejšia, rýchly prechod cez väčšie nerovnosti absorbujú viac tlmiče omnoho lepšie, ruky tak netrpia, pri väčších dopadoch idú tlmiče na doraz, zrejme aj spôsobené vyššou hmotnosťou XRky alebo skôr chce to ešte doladiť, prípadne použiť hustejší olej... Každopádne, oplatilo sa mi investovať...

 

 Honda XR650R THE KING OF BAJA

XR650R (2000+) - Spolu s verziou XR600 sa vyrábala aj kubatúra 650, ktorá bola v roku 2000 radikálne modifikovaná: Motor najnovšej konštrukcie bol úplne prerobený. Oproti predchádzajúcej verzii sa zmeny dotkli prakticky všetkého:

Motor - vzduchové chladenie nahradilo vodné, zabezpečujúce dlhšiu životnosť motora pri extrémnych teplotách; odoberateľný kryt spojky, "suché" zapaľovanie, RFVC hlava nahradená novou plochou, zväčšené priemery a zdvihy nasávacích i výfukových ventilov, o 10g ľahší piest, väčšie vŕtanie valca, menší zdvih valca, nová tichšia rozvodová reťaz, prvý krát použitý hliníkový karburátor s väčším priemerom, steny valca pokryté technológiou NiCasil, motor má celkovo nižšiu hmotnosť.

Prevodovka - úplne zmenené prevodové pomery, upravené riadiace mechanizmy, silnejšia sekundárna reťaz

Pruženie - nové pruženie Delta Pro-link, Tlmiče Showa nahradené značkou Kayaba, zmenené zdvihy, plne nastaviteľné pruženie.

Podvozok - úplne nový hliníkový rám, kratšia dĺžka motocykla, celá geometria optimalizovaná.

Ďalšie ročníkové modely mali okrem zmenenej grafiky upravené iba niektoré detaily. Verzia ED(Europen Direct Sales - určená pre Európu) na rozdiel od Americkej verzie(NA) sa dodáva aj s brzdovým svetlom, smerovkami, jedným spätným zrkadlom, rýchlomerom a zámkou volantu

 

 

On-line manuál k XR650R je na: http://cts.no/xr/

Ďalšie stránky na webe o Honde XR:

www.xr600.de

www.xr600r.de

 

 

 

(C)Offroad team 2005-2008, niektoré práva vyhradené. Optimalizované pre 1024x768. Offroad team odporúča Firefox

NAJ.sk