cross recenzie akcie team ostatné
Recenzie
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KTM EXC 400 / 520

Rakúska firma KTM je známa tým, že produkuje vysokovýkonné pretekárske motocykle. A nie hocijaké. Zameriava sa predovšetkým na off-road špeciály. Jedným z mnoho vydarených strojov je rada EXC, preto sme sa rozhodli zaradiť ju medzi naše recenzie. EXC je čisto odvodená od motocrossovej verzie SX. Celkový dizajn je prispôsobený dvojtaktným modelom KTM. Základná konštrukcia rámu a jeho geometria je zhodná s dvojtaktnou dvestopätdesiatkou. 4T jednotku rozoznáte hlavne podľa konštrukcie motora a uchu lahodiacemu zvuku.

 

Prierez motorom KTM
1. cirkulácia oleja

2. rozvod. koliesko

3. vodná pumpa

4. vahadlo

5. podložka struny ventilu

6. struna ventilu

7. plášť valca

8. ventil

9. piest

 

10. spúšťač

11. prevod nakopávania

12. olej. filter

13. rozvod. reťaz

14. vačkový hriadeľ

15. ojnica

16. kľukovka

17. prevodovka

18. vývodové koliesko

19. zapaľovanie (magneto)

 

Často počuť, že veľkoobjemové 4T enduro moto sú v teréne neohrabané a ťažko ovládateľné. O EXC predchádzajúca veta rozhodne neplatí. Pri porovnaní EXC 520ky s Yamahaou YZ426F možno konštatovať, že i napriek tomu, že EXC je enduro motocykel, je takmer rovnocenná s motocrossovým špeciálom od Yamahy. EXC prekvapí dobrou ovládateľnosťou a nízka hmotnosť a veľmi flexibilný motor umožňujú adrenalínovú jazdu.

Motor riadi rovnaký systém ako u motocykla Yamaha YZ 426F - karburátor Keihin a je takisto napojený na digitálny systém zapaľovania Kousan. Senzor - tzv. TPS, ktorý je vo vnútri karburátora sníma polohu škrtiacej klapky a podľa toho prispôsobí krivku zapaľovania. Podobný systém je na cestných motocykloch.

 

 

Montážna linka v KTM fabrike

 

Tlmiče (RFS) - predná teleskopická vidlica - Upside-Down od holanskej firmy WhitePower s priemerom klzákov 43 mm. Je plne nastaviteľná. Nastavenie na enduro verzii (EXC) je o niečo mäkšie ako motocrosse (SX).O pruženie zadného koleso sa stará tlmič; tiež od WhitePower-PDS. Zaujímavé je, že tlmič je uchytený priamo na kyvnej vidlici bez systému prepákovania, čo šetrí niejaké to kilo :-).

Na sériový model EXC je montovaný aj elektrický štartér, ktorý váži len 0,9kg + malá batéria umiestnená pod vzduchovým filtrom. Po čase človek zistí, aký je štartér užitočný... Výrobca odporúča studený motor štartovať cez nakopávačku a štartér používať iba na znovu spustenie motora, keď je motor zohriaty. Je to hlavne kvôli kapacite batérie (4Ah)

Čo sa týka brzdenia, v tomto ohľade nieto čo vyčítať.

S homologizovanou verziou môžete aj na cestu...

Čo sa týka porovnania 400ky a 520 tak rozdiel vo vŕtaní a zdvihu sa prejaví logicky rozdielom v HP a Nm. Menšia kubatúra ma trocha plochejšiu krivku. Plochejšiu ale stále silnú; takže o nedostatok výkonu rozhodne nie je núdza. Výkonové parametre výrobca neudáva, ale päťstodvadsiatka by mala mať okolo 60 HP a štyristovka niečo cez 45 HP. Po technickej stránke - kompresný pomer, prevodový pomer a veľa ostatných parametrov je zhodných u oboch typov. Dokonca aj rozdiel v hmotnosti je pri jazde zanedbateľný.

Oba stroje sú vskutku ostré, a jazdec po počiatočnom výkonovom šoku zistí že, sila motora je dobre kontrolovateľná. S takým divochom akým je 520 EXC môžete kľudne brnkať do plynu a jazdiť ako na 250ke(mimochodom tiež je v ponuke KTM). Každopádne treba priznať, že skúsenosti sú nutné.

KTMky, všeobecne sú vysokokvalitné motocykle. Ich jedinou nevýhodou je asi iba vyššia cena či už samotných motocyklov aj ND. Racingové verzie dobre sadnú jazdcom ktorí plánujú jazdiť závodne. Podľa nášho názoru KTMky ešte nevyzreli na japonské motocykle, ktoré sú preverené dlhoročnou skúsesnosťou.

 

 

Parameter/Typ KTM 400/520 EXC
Motor

Štvortaktný kvapalinou chladený jedno valec, DOHC rozvod-reťaz, 4 ventily

Vŕtanie x Zdvih 89 x 64 mm / 95mm x 72mm
Max. výkon N.A.
Max. toč. moment N.A.
Štartér štartovacia páka + spúštač 4Ah
Prevodovka 6 stupňová, manuálna
Spojka viaclamelová, v oleji, hydraulická
Podvozok jednoduchý kolískový rám, oceľový
Predná vidla WP USD, 43mm, zdvih 295 mm
Zadná vidla WP - PDS, zdvih 320 mm
Predná brzda kotúčová, dvojpiestiková
Zadná brzda kotúčová jednopiestiková
Pneumatika-vpredu 90/90 x 21
Pneumatika-vzadu 140/80 x 18
Rázvor (mm) 1481 +-10
Objem nádrže 9 l
Výška sedla (mm) 925
Hmotnosť-suchá (kg) cca 118

Viac info o KTM:

www.ktm.sk - predaj motocyklov, príslušenstva a ND

www.ktm.at - stránka výrobcu v Rakúsku

 

(C)Offroad team 2005-2007, niektoré práva vyhradené. Optimalizované pre 1024x768. Offroad team odporúča Firefox

NAJ.sk