|
KTM EXC 400 /
520
Rakúska firma KTM je známa tým, že produkuje
vysokovýkonné pretekárske motocykle. A nie hocijaké. Zameriava sa
predovšetkým na off-road špeciály. Jedným z mnoho vydarených strojov
je rada EXC, preto sme sa rozhodli zaradiť ju medzi naše recenzie.
EXC je čisto odvodená od motocrossovej verzie SX. Celkový dizajn je
prispôsobený dvojtaktným modelom KTM. Základná konštrukcia rámu a
jeho geometria je zhodná s dvojtaktnou dvestopätdesiatkou. 4T
jednotku rozoznáte hlavne podľa konštrukcie motora a uchu
lahodiacemu zvuku.
|
Prierez motorom KTM |
1. cirkulácia oleja
2. rozvod. koliesko
3. vodná pumpa
4. vahadlo
5. podložka struny ventilu
6. struna ventilu
7. plášť valca
8. ventil
9. piest
|
|
10. spúšťač
11. prevod nakopávania
12. olej. filter
13. rozvod. reťaz
14. vačkový hriadeľ
15. ojnica
16. kľukovka
17. prevodovka
18. vývodové koliesko
19. zapaľovanie (magneto) |
Často počuť, že veľkoobjemové 4T
enduro moto sú v teréne neohrabané a ťažko ovládateľné. O EXC
predchádzajúca veta rozhodne neplatí. Pri porovnaní EXC 520ky s
Yamahaou YZ426F možno konštatovať, že i napriek tomu, že EXC je
enduro motocykel, je takmer rovnocenná s motocrossovým špeciálom od
Yamahy. EXC prekvapí dobrou ovládateľnosťou a nízka hmotnosť a veľmi
flexibilný motor umožňujú adrenalínovú jazdu.
Motor riadi rovnaký systém ako u motocykla Yamaha YZ 426F -
karburátor Keihin a je takisto napojený na digitálny systém
zapaľovania Kousan. Senzor - tzv. TPS, ktorý je vo vnútri
karburátora sníma polohu škrtiacej klapky a podľa toho prispôsobí
krivku zapaľovania. Podobný systém je na cestných motocykloch.
|
|
Montážna linka v KTM fabrike |
Tlmiče (RFS) -
predná teleskopická vidlica - Upside-Down od holanskej firmy
WhitePower s priemerom klzákov 43 mm. Je plne nastaviteľná.
Nastavenie na enduro verzii (EXC) je o niečo mäkšie ako motocrosse
(SX).O pruženie zadného koleso sa stará tlmič; tiež od
WhitePower-PDS. Zaujímavé je, že tlmič je uchytený priamo na kyvnej
vidlici bez systému prepákovania, čo šetrí niejaké to kilo :-).
Na sériový model EXC je montovaný aj elektrický štartér, ktorý
váži len 0,9kg + malá batéria umiestnená pod vzduchovým filtrom. Po
čase človek zistí, aký je štartér užitočný... Výrobca odporúča
studený motor štartovať cez nakopávačku a štartér používať iba na
znovu spustenie motora, keď je motor zohriaty. Je to hlavne kvôli
kapacite batérie (4Ah)
Čo sa týka brzdenia, v tomto
ohľade nieto čo vyčítať. |
S homologizovanou verziou
môžete aj na cestu... |
|
Čo sa týka porovnania 400ky a 520
tak rozdiel vo vŕtaní a zdvihu sa prejaví logicky rozdielom v HP a
Nm. Menšia kubatúra ma trocha plochejšiu krivku. Plochejšiu ale
stále silnú; takže o nedostatok výkonu rozhodne nie je núdza.
Výkonové parametre výrobca neudáva, ale päťstodvadsiatka by mala mať
okolo 60 HP a štyristovka niečo cez 45 HP. Po technickej stránke -
kompresný pomer, prevodový pomer a veľa ostatných parametrov je
zhodných u oboch typov. Dokonca aj rozdiel v hmotnosti je pri jazde
zanedbateľný.
Oba stroje sú vskutku ostré, a
jazdec po počiatočnom výkonovom šoku zistí že, sila motora je dobre
kontrolovateľná. S takým divochom akým je 520 EXC môžete kľudne
brnkať do plynu a jazdiť ako na 250ke(mimochodom tiež je v ponuke
KTM). Každopádne treba priznať, že skúsenosti sú nutné.
KTMky, všeobecne sú vysokokvalitné motocykle.
Ich jedinou nevýhodou je asi iba vyššia cena či už samotných
motocyklov aj ND. Racingové verzie dobre sadnú jazdcom ktorí plánujú
jazdiť závodne. Podľa nášho názoru KTMky ešte nevyzreli na japonské
motocykle, ktoré sú preverené dlhoročnou skúsesnosťou.
|
Parameter/Typ |
KTM 400/520 EXC |
Motor |
Štvortaktný kvapalinou chladený
jedno valec, DOHC rozvod-reťaz, 4 ventily |
Vŕtanie x Zdvih |
89 x 64 mm / 95mm x
72mm |
Max. výkon |
N.A. |
Max. toč. moment |
N.A. |
Štartér |
štartovacia páka +
spúštač 4Ah |
Prevodovka |
6 stupňová, manuálna |
Spojka |
viaclamelová, v
oleji, hydraulická |
Podvozok |
jednoduchý kolískový
rám, oceľový |
Predná vidla |
WP USD, 43mm, zdvih
295 mm |
Zadná vidla |
WP - PDS, zdvih 320
mm |
Predná brzda |
kotúčová,
dvojpiestiková |
Zadná brzda |
kotúčová
jednopiestiková |
Pneumatika-vpredu |
90/90 x 21 |
Pneumatika-vzadu |
140/80 x 18 |
Rázvor (mm) |
1481 +-10 |
Objem nádrže |
9 l |
Výška sedla (mm) |
925 |
Hmotnosť-suchá
(kg) |
cca 118 |
Viac info o KTM:
www.ktm.sk - predaj motocyklov,
príslušenstva a ND
www.ktm.at - stránka výrobcu v Rakúsku |