|
||||||||||||||
BMW F 650 model 1997 - dva pohľady
|
||||||||||||||
|
V dôsledku dosť intenzívneho naliehania teamového kolegu Pučita, som bol nútený vyprodukovať túto recenziu. Nakoľko som mal možnosť sa zviesť či už ako spolujazdec ako aj pilot na BMW F-ku tak tu je môj pohľad na toto cestovné enduro. V prvom rade musím upozorniť, že i keď síce mám odjazdených nejakých 5-6 sezón, ale nikdy som na motorke necestoval dlhé trate po asfalte(som čistokrvný offroader). Väčšina mojich skúseností je z oblasti offroad typu „dostaň sa na cieľové miesto po nespevnených cestách“. Preto si myslím, že táto recenzia je dosť subjektívna ba až neobjektívna, resp. zdeformovaná mojou off-road úchylkou. Ale dosť bolo výhovoriek. Prvý dojem: Vizuálne: Hm...aká úhľadná bavorská výroba... Po nasadnutí: Uf veď to má snáď 200kg; Pri jazde: do fraka, však to nechce vytáčať! Motor je pekne tichý a nemá taký tvrdý chod, ako bežné jednovalcové endurá, ale v nižších otáčkach možno pozorovať dosť prudké vibrácie motora. Vibrácie sú zjavné i na zadných držiakoch spolujazdca predovšetkým pri vyšších rýchlostiach. Výkonovo motocykel zodpovedá kubatúre a ročníku výroby, je dostatočne pružný(rozumej pre bežné jazdenie), už od najnižších otáčok. Radenie je presné a bezproblémové, dokonca i bez vypnutej spojky :-). Štartovanie je prispôsobené aj pre slečinky - stlačením tlačidla... Predná dvojpiestiková brzda od Bremba brzdí
perfektne. Rovnomenná zadná brzda– nič extra, hneď sa chytá do
šmyku, Čo sa týka cestovných vlastností, motocykel je vcelku pohodlný(i ked nie je to Goldwing), sedlo je dostatočne široké, a takisto plexištít dobre chráni pred protivetrom, avšak ochrana je dostatočná iba v prípade, že nemáte cca >180cm. Inak je nápor do hlavy pri viac ako 120km/h dosť silný a mňa osobne začal bolieť krk. Priestor pre kolená je pre vyšších jazdcov takisto nepostačujúci. Tlmiče pracujú pri menších nerovnostiach bezchybne. Všeobecne čo sa týka cestovania na motocykloch – tak ako offroad jazdenie - vyžaduje poriadnu výstroj – minimálne kvalitnú prilbu – hlavne dobre odvzdušnenú a kvalitné oblečenie – nepremokavé a neprefúkavé, inak sa cesta stáva rýchlo otravná a nepríjemná. Pokiaľ by ste sa s Bavom hrnuli do terénu, tak
veďte, že to nie je žiadne med lízanie, teda že motocykel má dosť
daľeko Podľa môjho názoru pri kúpe motocykla sa dosť platí za značku; inak povedané v porovnaní s japonskou konkurenciou je na tom cenovo horšie; to isté platí o ND. Na záver by som chcel vysloviť poďakovanie Ivanovi Š.H. (whitebavo@azet.sk) za poskytnutie motocykla. Tomo XL
Pohľad jazdca monopostu BMW F 650: Perovanie je pohodlné, pri jazde v normálnych podmienkach úplne bezchybné. Tvrdosť zadného centrálneho perovania je možné nastaviť bez akýchkoľvek kľúčov či pomôcok čo sa však nedá povedať o perovaní prednom. Zdvihy perovania sú prispôsobené na cestu. Tento Bavorák s rakúskym jednovalcovým motorom Rotax sa vie skutočne správať ako cestná šelma avšak jeho výkon 35 kW (48 k) toto správanie trochu obmedzuje. Pre lepší výkon a spaľovanie sa do motora montujú 2 sviečky. Motor je nutné pri normálnej jazde vytáčať minimálne na 2500-3000 otáčok, pretože pri menších otáčkach začne prudko vibrovať. Naopak – veľmi ľahko sa dá vytočiť aj na 5-6 tisíc otáčok. Sekundárny prevod je riešený klasickou reťazou. Chladenie je kvapalinové s ventilátorom. Tu žiadne výhrady. K nedostatkom tohto motocykla môžeme zaradiť
chudobnú palubnú dosku kde sa nachádza len tachometer, otáčkomer, Do nádrže sa zmestí asi 19 litrov 95 oktánového benzínu čo stačí asi na 300-350 km jazdy. To značí spotrebu niečo medzi 5-6 litrov/100 km. Spotreba je samozrejme odvodená od spôsobu jazdy. Sedadlo je veľmi pohodlné a veľké. Je na ňom dosť miesta pre 2 osoby. K veľkým výhodám tohto motocykla patrí štít, ktorý účinne chráni jazdca pred poveternostnými vplyvmi (aj keď mám len 181 cm oproti offroaderistovi tomovi). Ten sa však predával k motocyklu za príplatok presne ako centrálny stojan bez ktorého sa nezaobídete pri oprave zadného kolesa, striekaní reťaze silikónovým olejom alebo pri dlhšom odstavení motocykla. Účinnosť všetkých svetiel je dobrá. Vytknúť by sa mohol zastaralý design predného svetlometu, ktorý je na pomerne nový stroj dosť hranatý. Súčasťou výfukového potrubia je neriadený katalyzátor a ukončuje ho tlmič výfuku pri ľavej zadnej smerovke (pozerané zo zadu). Motocykel je celkovo veľmi tichý a je dobre ovládateľný aj pri pomalej jazde prípadne aj so spolujazdcom. Vyhovujúca a ekonomická rýchlosť sa pohybuje okolo 120-130 km/h. Maximálna dosiahnutá rýchlosť bola 160 km/h na rovine aj so spolujazdcom. Tachometer pri tejto rýchlosti nemal výrazné odchýlky (porovnanie s MB Sprinter J). Z takejto rýchlosti je potrebné aj ubrzdiť. Na
to slúži veľmi účinná predná brzda Brembo a menej účinná aj keď
úplne dostačujúca zadná brzda tej istej značky.
Upozorňujem, že motocykel bol testovaný v mimoriadne extrémnych podmienkach (diaľnica ale aj úplný offroad J) a na podiv bol zvládnuteľný aj v teréne (pri takmer suchej pôde). Motocykel je vyrobený kvalitne (čo svedčí značke BMW, Rotax, Brembo atď.) avšak nič netrvá večne a v prípade nutnosti výmeny dielov je nutné si poriadne vytlačiť náplň peňaženky. Ceny náhradných dielov sa pohybujú od cien dielov na japonské stroje až do cien o 50% vyšších ako ceny ND japoncov. Ak by ste sa pre takýto motocykel rozhodli, prichystajte si za staršie ročníky (1994+) okolo 90-120 tisíc Sk a za novšie (-2000) okolo 110-150 tisíc Sk. Ceny sa samozrejme pohybujú podľa stavu. V každom prípade je to najlacnejší a najmenší ojazdený motocykel BMW z posledného desaťročia s ktorým sa rýchlo spriatelíte a bude Vám dlho verný. Pučí-to(hArribo)
|
|
Výhody:
Nevýhody:
|
(C)Offroad team 2005-2007, niektoré práva vyhradené. Optimalizované pre 1024x768. Offroad team odporúča Firefox