V dôsledku dosť intenzívneho naliehania
teamového kolegu Pučita, som bol nútený vyprodukovať túto recenziu.
Nakoľko som mal možnosť sa zviesť či už ako spolujazdec ako aj pilot
na BMW F-ku tak tu je môj pohľad na toto cestovné enduro.
V prvom rade musím upozorniť, že i keď síce
mám odjazdených nejakých 5-6 sezón, ale nikdy som na motorke
necestoval dlhé trate po asfalte(som čistokrvný offroader). Väčšina
mojich skúseností je z oblasti offroad typu „dostaň sa na cieľové
miesto po nespevnených cestách“. Preto si myslím, že táto recenzia
je dosť subjektívna ba až neobjektívna, resp. zdeformovaná mojou
off-road úchylkou. Ale dosť bolo výhovoriek.
Prvý dojem: Vizuálne: Hm...aká úhľadná bavorská
výroba... Po nasadnutí: Uf veď to má snáď 200kg; Pri jazde: do
fraka, však to nechce vytáčať!
Vskutku
– začnem tým vytáčaním. Zvykol som si na mojej XLke/CRke pri vyššých
rýchlostiach trocha zatlačiť do riadidiel a motorka sa poslušne
sklopila a (väčšinou) som šiel kam chcel. Je to podmienené enormnou
hmotnosťou stroja. Takisto pri nižších rýchlostiach( rozumej do
20km/h) je Bavo so spolujazdcom značne nestabilné. Vraj je to vec
zvyku, tvrdí majiteľ.
Motor je pekne tichý a nemá taký tvrdý chod,
ako bežné jednovalcové endurá, ale v nižších otáčkach možno
pozorovať dosť prudké vibrácie motora. Vibrácie sú zjavné i na
zadných držiakoch spolujazdca predovšetkým pri vyšších rýchlostiach.
Výkonovo motocykel zodpovedá kubatúre a ročníku výroby, je
dostatočne pružný(rozumej pre bežné jazdenie), už od najnižších
otáčok. Radenie je presné a bezproblémové, dokonca i bez vypnutej
spojky :-). Štartovanie je prispôsobené aj pre slečinky - stlačením
tlačidla...
Predná dvojpiestiková brzda od Bremba brzdí
perfektne. Rovnomenná zadná brzda– nič extra, hneď sa chytá do
šmyku,
ale motocykel príliš nepribrzdí, zrejme kvôli ťažisku motocykla.
Každopádne brzdný účinok je dostačujúci.
Čo sa týka cestovných vlastností, motocykel je
vcelku pohodlný(i ked nie je to Goldwing), sedlo je dostatočne
široké, a takisto plexištít dobre chráni pred protivetrom, avšak
ochrana je dostatočná iba v prípade, že nemáte cca >180cm. Inak je
nápor do hlavy pri viac ako 120km/h dosť silný a mňa osobne začal
bolieť krk. Priestor pre kolená je pre vyšších jazdcov takisto
nepostačujúci. Tlmiče pracujú pri menších nerovnostiach bezchybne.
Všeobecne čo sa týka cestovania na motocykloch
– tak ako offroad jazdenie - vyžaduje poriadnu výstroj – minimálne
kvalitnú prilbu – hlavne dobre odvzdušnenú a kvalitné oblečenie –
nepremokavé a neprefúkavé, inak sa cesta stáva rýchlo otravná a
nepríjemná.
Pokiaľ by ste sa s Bavom hrnuli do terénu, tak
veďte, že to nie je žiadne med lízanie, teda že motocykel má dosť
daľeko
od endúr typu DR, XT a pod... Skrátka je stavaný dosť na cestovanie.
V žiadnom prípade netvrdím, že jazdenie v teréne je nemožné. Svetlá
výška je dostatočná na hrboľaté prejazdy. Avšak o solídnom „bahnení“
sa hovoriť nedá. Plášte sú použiteľné mimo asfalt iba za sucha.
Jediným plusom a zároveň mínusom tohto motocykla v teréne je ...
jeho hmotnosť. So spolujazdcom ide tento 250kg kolos ako tank a pri
vyšších rýchlostiach drží stopu ako pes ježa. Na druhej strane
ovládateľnosť je obtiažna. Tlmiče sú príliš mäkké, žiadne skoky
neodporúčam.
Podľa môjho názoru pri kúpe motocykla sa dosť
platí za značku; inak povedané v porovnaní s japonskou konkurenciou
je na tom cenovo horšie; to isté platí o ND.
Na záver by som chcel vysloviť poďakovanie
Ivanovi Š.H. (whitebavo@azet.sk)
za poskytnutie motocykla.
Tomo XL
Pohľad jazdca monopostu BMW F 650:
Na
tomto modely taliansko-rakúskeho nemca BMW som mal do chvíle písania
tejto recenzie najazdených asi 3-4 tisíc km. Na motocykel som si
s prekvapením zvykol veľmi rýchlo najmä pre nízku výšku sedadla,
váhu primeranú menšiemu enduru na cestovanie (cca 190 kg), ľahkému
a presne zapadajúcemu radeniu rýchlostí (5 stupňová prevodovka, N
medzi 1 a 2). Podvozok je pevný, drží stopu, s motocyklom je možné
sa pri jazde v zákrute nakláňať avšak do určitého uhla pretože
pneumatiky sú určené hlavne na nespevnenú cestu.
Perovanie je pohodlné, pri jazde v normálnych
podmienkach úplne bezchybné. Tvrdosť zadného centrálneho perovania
je možné nastaviť bez akýchkoľvek kľúčov či pomôcok čo sa však nedá
povedať o perovaní prednom. Zdvihy perovania sú prispôsobené na
cestu.
Tento Bavorák s rakúskym jednovalcovým motorom
Rotax sa vie skutočne správať ako cestná šelma avšak jeho výkon 35
kW (48 k) toto správanie trochu obmedzuje. Pre lepší výkon
a spaľovanie sa do motora montujú 2 sviečky. Motor je nutné pri
normálnej jazde vytáčať minimálne na 2500-3000 otáčok, pretože pri
menších otáčkach začne prudko vibrovať. Naopak – veľmi ľahko sa dá
vytočiť aj na 5-6 tisíc otáčok. Sekundárny prevod je riešený
klasickou reťazou.
Chladenie je kvapalinové s ventilátorom. Tu
žiadne výhrady.
K nedostatkom tohto motocykla môžeme zaradiť
chudobnú palubnú dosku kde sa nachádza len tachometer, otáčkomer,
hodiny (za príplatok miesto hodín teplomer) a kontrolky.
Do nádrže sa zmestí asi 19 litrov 95 oktánového
benzínu čo stačí asi na 300-350 km jazdy. To značí spotrebu niečo
medzi 5-6 litrov/100 km. Spotreba je samozrejme odvodená od spôsobu
jazdy.
Sedadlo je veľmi pohodlné a veľké. Je na ňom
dosť miesta pre 2 osoby.
K veľkým výhodám tohto motocykla patrí štít,
ktorý účinne chráni jazdca pred poveternostnými vplyvmi (aj keď mám
len 181 cm oproti offroaderistovi tomovi). Ten sa však predával
k motocyklu za príplatok presne ako centrálny stojan bez ktorého sa
nezaobídete pri oprave zadného kolesa, striekaní reťaze silikónovým
olejom alebo pri dlhšom odstavení motocykla.
Účinnosť všetkých svetiel je dobrá. Vytknúť by
sa mohol zastaralý design predného svetlometu, ktorý je na pomerne
nový stroj dosť hranatý.
Súčasťou výfukového potrubia je neriadený
katalyzátor a ukončuje ho tlmič výfuku pri ľavej zadnej smerovke
(pozerané zo zadu). Motocykel je celkovo veľmi tichý a je dobre
ovládateľný aj pri pomalej jazde prípadne aj so spolujazdcom.
Vyhovujúca a ekonomická rýchlosť sa pohybuje
okolo 120-130 km/h. Maximálna dosiahnutá rýchlosť bola 160 km/h na
rovine aj so spolujazdcom. Tachometer pri tejto rýchlosti nemal
výrazné odchýlky (porovnanie s MB Sprinter
J).
Z takejto rýchlosti je potrebné aj ubrzdiť. Na
to slúži veľmi účinná predná brzda Brembo a menej účinná aj keď
úplne dostačujúca zadná brzda tej istej značky.
Upozorňujem, že motocykel bol testovaný
v mimoriadne extrémnych podmienkach (diaľnica ale aj úplný offroad
J) a na podiv bol
zvládnuteľný aj v teréne (pri takmer suchej pôde). Motocykel je
vyrobený kvalitne (čo svedčí značke BMW, Rotax, Brembo atď.) avšak
nič netrvá večne a v prípade nutnosti výmeny dielov je nutné si
poriadne vytlačiť náplň peňaženky. Ceny náhradných dielov sa
pohybujú od cien dielov na japonské stroje až do cien o 50% vyšších
ako ceny ND japoncov. Ak by ste sa pre takýto motocykel rozhodli,
prichystajte si za staršie ročníky (1994+) okolo 90-120 tisíc Sk
a za novšie (-2000) okolo 110-150 tisíc Sk. Ceny sa samozrejme
pohybujú podľa stavu. V každom prípade je to najlacnejší a najmenší
ojazdený motocykel BMW z posledného desaťročia s ktorým sa rýchlo
spriatelíte a bude Vám dlho verný.
Pučí-to(hArribo)
|