|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Honda XL600R
Technické údaje:
Pre zaujímavosť a pre fanatikov uvádzam výkonové krivky modelu XL600R:
Recenzia XL600R Moje skúsenosti s Honda XL600RKeď som sa rozhodoval, akú motorku kúpiť, mal som na moje budúce moto 3 hlavné požiadavky: spoľahlivosť, nízka cena, dobrá ovládateľnosť v ľahšom teréne. Možnosti výberu boli dosť rozsiahle. Všetci poprední japonskí výrobcovia ponúkajú spoľahlivé, na prvý pohľad zhodné modely ľahších enduro motocyklov. Ale rozdielu sú tu. Veľkú dilemu som mal pri výbere Yamahy TT600, avšak odradili ma negatívne skúsenosti niektorých známych. DR-ko600 a XT-čko sa mi zdali príliš úhľadné a ťažkopádne; a bola by ich škoda do terénu. A 160kg váhy je dosť; v prípade DR600 to bolo pre mňa veľké sústo i keď s dobrým drapákom vzadu sa dá zvládnuť aj ťažší terén. Zvažoval som aj XR-ku no nemohol som ju zohnať za rozumnú cenu. Škoda. Samozrejme som nemohol prehliadnuť ponuku od KTM. Motocykle od KTM sú špičkou medzi offroadermi, sú vcelku živé a spoľahlivé, i keď treba priznať že staršie modely nemali vychytané všetky muchy. Hlavným dôvodom prečo som nekúpil niečo ako KTM LC4/EXC, bola jej (pre mňa) nekresťanská cena(80 tis. a viac). Naproti tomu veľkou výhodou Hondy XL je jeho relatívna jednoduchosť a z toho vyplývajúce nízke náklady na údržbu. Honda XL je inak univerzálne pohodové enduro pre bežného smrteľníka, ktorý to nemyslí v teréne príliš vážne a nechce si odoprieť ani občasnú jazdu po spevnených cestách. Osobne by som uvítal ešte zopár kg menej - pocítite ich hlavne s plnou nádržou a pri technicky náročnejších pasážach - hlavne záklony v zátačkách sú o hubu. Ale určite lepšie ako iné endura(XT, KLR, DR...). Vrelo odporúčam namontovať väčšiu rozetu. Používam prevod 15-48, oproti originálnemu 14-41. Rozdiel je zrejmý a maximálna rýchlosť je cca 120km/h(pri 6500rpm) čo je pre enduráka nielen ako som ja úplne postačujúce. Škoda že XLka nemá šestku - motor by ju utiahol ako s medom. Tu sú niektoré tipy a poznatky ktoré sa mi podarilo zhromaždiť počas prevádzky. Nasledujúci popis sa vzťahuje na verziu XL-R (PD03). Je však zhodný s ostatnými typmi(LM, RM) aj niektoré veci aj s verziou Honda XR600R (do r.v. 1988) Karburátor schéma- nastavenie skrutky bohatosti zmesi - vyčerpávajúce laborovanie a problémy. Skrutku je potrebné nastaviť nasledovne: Motorku riadne prebehnúť aby sa zohriala na prevádzkovú teplotu, voľnobeh nastaviť skrutkou voľnobehu(pri pravom karburátore) na 1300rpm. Teraz skrutku bohatosti zmesi vykrúcame alebo zakrúcame až kým nedosiahneme najvyššie možné otáčky. V tomto okamihu by malo byť nastavenie správne. Vykonávame pomaly a chvíľu počkáme kým si motor na na novú zmes zvykne. Potom skrutkou voľnobehu nastavíme opäť voľnobeh 1300rpm. V mojom prípade je skrutka bohatosti zmesi asi 5otáčkok od dorazu. Pokiaľ motorka zle chytá za tepla, je vhodné skrutku trocha vykrútiť alebo nastaviť vyšší voľnobeh. Pokiaľ je karburátor dobre nastavený a sviečka nie je zahádzaná musí XL-ka chytať na prvú drbu bez plynu. Často sa stáva, že pri prudkom pridaní plynu v nízkych otáčkach sa XLka chvilu dusí. To je "večný" problem karburatorov s veľkým difuzorom(priemerom) ked pri prudkom otvorení sa zmes nahle ochudobní a motor nejde do otáčok. Tento problem sa nedá vyriešiť, jedine nainštalovaním karubratora s AC pumpou, takže primerané dávkovanie plynu je nutné Raz za sezónu je vhodné vypustiť plavákové komory aby sa vyplavil prípadný bordel z karburátorov. Predtým je však potrebné zavrieť palivové kohútiky. Na vypustenie slúžia 2 skrutky na spodu karburátora. Kontrola ventilovej vôle Je vhodné túto kontrolu urobiť hneď po kúpe, lebo predchádzajúci majiteľ na to určite "zabudol". Za nastavenie správnej ventil. vôle účtujú v servise vraj cca 1000Skk. Myslím, že je to úkon, ktorý sa dá zvládnuť aj v domácich podmienkach. Nastavenie sa vykonáva pri studenom motore. Je nutné demontovať sedlo a následne nádrž. Najskôr nastavíme piest do hornej úvrate a to tak že odoberieme horný kryt na ľavom bloku motoru(zapaľovanie). Otáčaním motora nájdeme hornú úvrať - piest je v HU vtedy ked sa objaví "T" značka v otvore. Následne odoberieme 4 kryty ventilových vahadiel a skontrolujeme vôľu pomocou šublery alebo ešte lepšie pomocou plechových mierok - tu však býva problém s prístupom. Ak je vôla príliš veľká, povolením poistnej matice nastavíme ventilovú vôľu u výfukových ventilov na 0,10 mm a 0,05 u nasávacích. Maticu dotiahneme a mierkami skontrolujeme, v prípade potreby postup opakujeme. Čo sa týka intervalu kontroly, vykonáva sa každých 6000km alebo podľa potreby - teda v prípade že počuť z motora podozrivé mechanické zvuky(hlavne po zahriatí). V tomto prípade je dobré skontrolovať napinák rozvodovej reťaze. Čítaj ďalej. Zapaľovacia sviečka Prístup k sviečke na XL-ke je horší ako k peniazom. Je potrebný špeciálny kľúč 17,?mm, dá sa však vyrobiť aj z trubkovej 18ky, musí byť dostatočne dlhá. Originál sviečka je NGK DPR8EA. Používal som Champion RAX94YC (s vysunutou elektrodou), teraz tam mám Bosh XR4CS. Subjektívne - tá Championka sa mi zdá ako najlepšia. S Bosh sviečkou mám v posledkom čase menšie problemy pri štartovaní za studena (cca 2-5 kick). Pre solventnejších je vhodná tunningovaná Splitfire SF416C s V elektródou(nemám skúsenosti). Skvelá sviečka je iridiová od NGK, nevieme jej presné označenie, stojí cca 800sk, ale rozdiel je zrejmý. Pokiaľ je tam správna sviečka a motorka nechce chytať chyba bude najskôr v karburátore alebo v kompresii. Správna kompresia vo valci je 12,5 +-1,5 kg/cm2. Ak ste ju prechlastali: vypnútý sytič a zapaľovanie, stlačiť dekompresor, s plným plynom prekopávať cca 5 krát nech sa vyvetrá valec. V prípade potreby opakovať. Ak nepomôže, vybrať sviečku a vyčistiť - takisto motor prekopnúť, prípadne zaradiť za 2 a roztlačiť, z kopca pochopiteľne. Tento postup je (niekedy) účinný aj po páde, keď nechce chytiť(benzín vo valci, zahádzaná sviečka a pod.) Tlmiče -pretože som lenivý, jazdil som vyše dvoch mesiacov so starým olejom. Tlmiaca charakteristika bola na skratka na chu**. Väčšia nerovnosť=tresk +rýchlo unavené ruky. Nalial som nový olej SAE 7,5; 2x a výsledok je zrejmý. Výmena oleja je jednoduchá. Vhodné je celú motorku podložiť, aby bolo predné koleso vo vzduchu a teda vidlica úplne vysunutá. Vypustenie starého oleja sa vykoná odkrútením dvoch skrutiek na spodu tlmličovu(zboku). Necháme olej vytiecť. Skrutky nazad zakrútime, doťahujeme s citom(hliník). Nový olej nalejme po vyskrutkovaní vrchného veka na oboch tlmičoch. Množstvo tlmičoveho oleja je po 4,5dcl. V prípade, že idú tlmiče príliš tvrdo, je vhodné upustiť trocha oleja. Ak sú moc mäkké zrejme sú už opotrebované pružiny. Stačí ich podložiť napr. trubkami zvrchu a zložiť spolu s nimi Sekundárna reťaz -priehyb reťaze by mal byť cca 30-40mm. Pokiaľ reťaz moc hrkoce v nízkych otáčkach treba ju napnúť, resp. zmeniť štýl jazdy teda viac ako 3000rpm. Pri jazde v tandeme je lepšie reťaz mať viac napnutú. Predná brzda - výmena brzdových platničiek: celú spodnú časť brzdovej sústavy je nutné demonotovať z vidlice - slúžia na to dve skrutky. Kým je však celý systém ešte na vidlici, je nutné povoliť skrutkovačom zátky, ktoré istia dva imbusové štifty, pomocou ktorých sú upevnené brzdové platničky. Ich vyskrutkovaním je teraz už možné platničky vybrať a nahradiť novými. Tie sú ale pochopiteľne hrubšie a teda nevojde sa medzi ne kotúč. Preto je nutné povoliť odvzdušnovaciu skrutku a stlačiť oba piesty - tento úkon je lepšie robiť ešte keď sú založené staré platničky a skrutkovačom rozšíriť otvor. Bacha aby sa brzdová kvapalina nedostala na kotúč! Založíme nové platničky, zaistíme štiftami a celé namontujeme na vidlicu. Vyskúšame brzdný účinok(prvých cca 100km brzdíme s citom) a v prípade potreby dolejeme brzdovú kvapalinu - min. typ DOT4. Vzduchový filter - Filter na XLke je polyuretánový(penový). Prístup k nemu je po demontovaní pravého plastu a odskrutkovanie bočnej steny airboxu. Filter treba oprať v saponáte, nechať vysušiť a naimpregnovať olejom - tu platí pravidlo:všetko s mierou, lebo príliš veľa oleja vo filtri môže spôsobiť problémy pri štartovaní. Viac o filtroch a ich údržbe v technike. Treba dbať na to aby bol filter správne založený. Nie je odveci obvode filtra a výstuhy namazať vazelínou, kvôli lepšej tesnosti, pretože tadial najviac nasáva falošný vzduch.
Akumulátor- Pôvodne je na XLke aj 12V akumulátor. Nikdy som ho nevidel a vôbec mi nechýba. Jednoducho je tam zbytočný a možno ho s kľudným svedomím odobrať a recyklovať. Podľa mojich skúseností na kamošovej XL600L sa vyskytli malé problémy po vybratí akumulátora - prerušovač smeroviek odmietal pracovať korektne a takisto kontrolka rozsvietenia svetiel a neutrálu nesvietila vždy, ale ináč nič podstatné. Výmena motorového oleja - Pred výmenou je nutné motorku riadne prebehnúť aby sa zohrial motor. Výmena sa vykonáva každých 3000 km.(/p.p.) Postup: Motocykel postaviť na bočný stojan. Otvoriť ventil na kontrolu oleja v kostre(odvzdušnenie). Demontovať Al kryt na spodu motora. Podložiť väčšiu nádobu a odkrútiť vrchnú skrutku držiacu kryt (key 14) - olej začne vytekať z kostry. Nasleduje vypustenie oleja z motora. Podložíme vaňu a odkrútime skrutku na ľavej strane motora pod riadiacou pákou. Necháme olej vytiecť a pomedzi to vymeníme olej filter (Champion stojí cca 150Sk). Bacha na gumený O-krúžok. Nie je od veci vyčistiť aj valcové sitko umiestnené na spodu kostry(pod vypúšťacou skrutkou z kostry (key 19). Druhé filtračné sitko je pod čerpadlom - to je však nutné dávať dole pravý kryt motora. Obe vypúšťacie skrutky doťahujeme s citom a dávame pozor na hliníkové tesnenie. Nalejeme cca 1,5l nového oleja. Naštartujeme motor a dolejeme zbytok podľa potreby - kontrolujeme na mierke. Odporúčam plne syntetický olej viskozita 10W40. Na značke podľa môjho názoru nezáleží. Demontáž blokov Pravý blok - pred demontážou je nutné vypustiť olej(vid vyššie), demontovať stúpačku, nakopávačku, ovládač zadnej brzdy, lanko dekompresora a prívod oleja do olej. filtra(nestratiť tesnenie!). Odkrútime skrutky po obvode a dekel uvolníme napr. skrutkovačom a/alebo gumeným kladivom (s citom aby sa nepoškodil blok!). Po demontáži máme prístup k nakopávaciemu mechanizmu, spojke, olej. čerpadlu, snímaču CDI, olej. sitku, kulise radenia. Čo sa týka spojky - pri demontáži pravého boku možno spojku rozobrať a skontrolovať lamely - pokiaľ hrúbka lamely je menšia ako 2,6mm, lamelu treba vymeniť. Takisto dĺžka strún by nemala byť menšia ako 43mm v opačnom prípade ich treba podložiť/vymeniť. Ľavý blok - rovnaký postup, nie je nutné vypustiť olej, pokiaľ sa motorka dostatočne naklopí a upevní. Prístup k magnetu, cievkam a ovládaniu spojky. Zo spodu je filtračné sitko, na olej z prevodovky, je vhodné ho vyčistiť Zadné prepákovanie - odporúčam aspoň raz za sezonu rozobrať a poriadne premazať. Demontáž nie je zložitá, treba motorku postaviť na stojan, odobrať reťaz, koleso a veci okolo. Začneme centralnou pružiacou jednotkou, ktorú povolíme dole, a potom odkrútime horný skrutku, vytiahneme hlavný hlavý hriadeľ a potom sa už dá celá vidlica vytiahnúť. Odporúčam je celú komplet rozobrať, vyčistiť v benzíne a opätovne premazať hustejšou vazelinou, nezabudnúť na prachovky ktoré chránia pred nečistotami. V prípade, že je zadok motorky moc padnutý, možno dotiahnúť strunu na pružiacej jednotke, dá sa to ľahko vykonať vo zveráku. Dotiahnúť stačí o pár otáčok, lebo potom je tlmič moc tvrdý. Netreba zabudnúť zakontrovať obe matky na centrali. Najčastejšie poruchy Honda XL 600 -motorka nejde nakopnúť - slabá iskra. V prípade že sviečka a CDI sú v poriadku, príčinou býva zväčša chybné vynutie na alternátore. Pomerne častá chyba na starších XLkách -prasknutá hlava - medzi otvorom na sviečku a sacími ventilimi je dosť tenká stena, ktorá zvykne prasknúť. Niekedy sa táto závada nedá postrehnúť. Prípadne môže byť príčinou zníženej kompresie. -vypadajúce vodítka ventilov - v hlave valca zvyknú vypadnúť. Môžu spôsobiť zadretie. -chybné CDI - jednoducho CDI odíde zo dna na deň - tu treba kúpiť nové (cca 6000skk) Potom sú to samozrejme bežné chyby ktoré sa môžu vyskytnúť na všetkých motorkách, tak ako aj vyššie uvedené. V prípade otázok ohľadom (nielen) Hondy XL môžete napísať do fóra.
|
(C)Offroad team 2005-2008, niektoré práva vyhradené. Optimalizované pre 1024x768. Offroad team odporúča Firefox