cross recenzie akcie team ostatné
Rady
 

 

 

Zimná GO-fragment

Ložiská

Ložisko je časť stroja na uloženie a otáčanie čapov, hriadeľov, osí. Poznáme ložiská valivé, trecie, axiálne, radiálne...ale to nikoho nezaujíma. Podstatné je, aby motorkár vedel ako s nimi zaobchádzať a tak zvýšiť ich životnosť na maximum a jazdiť do nemoty.

Diagnóza ložísk - je dosť komplikovaná vec, ale skúsený fachman (Ja) dokáže približne zistiť, kedy je potrebné ložisko vymeniť. Oprava ložiska neprichádza do úvahy, pokiaľ sa nejedná o špeciálne typy(odnímateľná plastová klietka s ihličkovými ložiskami a pod.). Všetko závisí od toho, kde sa ložiská nachádzajú. Napr. ložiská ktoré sú umiestnené na hriadeli vo vnútri motora - ich opotrebenie sa dá zistiť len obtiažne - v niektorých prípadoch napr. vydávajú podivné zvuky(hučanie pri stlačení spojky a pod...) Pre zaujímavosť, ložiská v motore je potrebné meniť napr. u motocrossových špeciálov každých cca 80 moto hodín. Opotrebované ložisko môže spôsobiť deštrukciu(!) motora(uvolnenie hriadeľov, kľukovky...amen).

U ložísk umiestnených mimo motora, možno určiť ich opotrebenie napr. zistením vôle súčiastok, ktoré ložiská držia.(kyvná vidlica, kolesá, hlava riadenia...). Pri zistení veľkej vôle neostáva nič iné iba s nevôľou vycálovať prachy za nové ložiská. Ceny sa orientačne pohybujú od cca 500-3000 Skk. Záleží od typu ložiska - napr. ložisko na kľukový hriadeľ kúpite za cca 580 Skk, do kyvnej vidle vás vyjde cca 2000Skk.

Výmena ložísk

Ložiská buď vybíjame pomocou vhodného materiálu (tyčka a pod.) alebo vylisúvame pod lisom (šetrnejšie, ale nie je vždy k dispozícii)

Montáž ložísk - najlepšie pod lisom, vhodné je a súčiastku nahriať(fanatici môžu ložisko zamraziť). Teplotné rozdiely vytvoria podmienky pre ľahkú  montáž a dobré osadenie ložiska. Ak je puzdro pre ložisko vybehané, možno použiť špeciálne prípravky na vytesnenie ložiska (Loctite a podobné dobroty)

 

Údržba ložísk
Ložiská vymývame technickým benzínom a mažeme kvalitnou vazelínou - čím kvalitnejšia = tým dlhšia životnosť ložiska. Ak mám kryté ložiská s prachovkami, netreba sa hanbiť a ihlou ich dať dole, vymyť a namazať.
 

 

Výfuk

Schéma (Yamaha YZ 4T)

Dôvodov prečo sa vŕtať vo výfuku je niekoľko: Výfuk do značnej miery ovplyvňuje výkon motora a zamedzuje nadmernej hlučnosti a môže sa vyladiť potrebám jazdca.

Výfuk je nutné najskôr odobrať z motorky. Tu nebudem uvádzať postup, bo je to všade individuálne, ale nie je to žiadna veda takže nestresujte.

Základom tlmenia je plsť vo vnútri výfuku, stojí cca 300 Skk. Originál vložka Vás vyjde drahšie. Pri výmene plsti je nutné výfuk rozobrať. Spôsob demontáže závistí od typu výfuku. Väčšinou je znitovaný, ale používajú sa aj skrutky(Schrabuen) - kedy je situácia jednoduchšia. V prípade nitov je nutné ich odvrtať - vid foto

Následne vyberieme koncovku výfuku a ten istý postup realizujeme na druhej strane výfuku.

Vyberieme plsť a výfuk z vnútra vyčistíme od sadzí. Plsť sa mení každú sezónu, pretože následkom tlaku ktorý vzniká vo výfuku je vytláčaná von. Ak bola plsť príliš poškodená jej výmenou sa stane motorka tichšia. V prípade že sú diery moc zväčšené je nutné celý plášť vymeniť, alebo dať vyvariť a opätovne navŕtať.

Ak je plášť výfuku pokrivený je nutné ho narovnať pretože môže záporne ovplyniť výkon motora.

Nová plsť je vyrobená z polymérových vlákien (sklo vlákien na báze kremíka Si). Z vlastných skúseností neodporúčam túto látku inhalovať ani degustovať, lebo dráždi dýchacie cesty. (chrchlal som tri dni)

Montáž: Vložíme novú plsť a zmontujeme v opačnom poradí ako demontáž. Používame hliníkové nity ( v prípade že výfuk nitovaný). Nerezové nity sa problematicky odstraňujú...

Tlmiče

Schéma (Kayaba)

Pri zimnej GO motocykla netreba prehliadnuť ani funkčnosť tlmičov a ich jednotlivých súčastí ako je vidno na schéme. Nesprávne nastavenie tlmičov alebo zanedbanie údržby a následné opotrebenie má za následok nepriaznivé jazdné vlastnosti - nedokážu absorbovať väčšie nerovnosti a jazda sa stáva otravnou, koleso odskakuje od povrchu a moto nedá sa udržať na trati, jazdec sa rýchlo unaví.

Demontáž tlmičov

Demontujeme predné koleso a všetko čo k tomu patrí a následne vyberieme tlmič z okuliarov na riadení. Teraz je nutné vypustiť olej(ak tam bol), odskrutkujeme vrchný kryt (5), ktorým docielime to, že sa nám vrchný plášť (2) zosunie po spodnom(vnútornom) plášti (1). Olej vylejeme(nie do potoka!!). Zo spodnej časti vrchného plášťa (2) vyberieme prachovku, pod ktorou je prefíkané ukrytý seegerov krúžok, ktorý slúži na zaistenie tesniaceho krúžku. Oddelíme obe časti plášťa - pohybom od seba. Vo vnútri sa nachádza samotný tlmič a struna(všetko je zatiaľ priskrutkované k časti (1)) Vo vnútornom plášti je umiestnený závit v jeho spodnej časti, na ktorom je naskrutkovaný tlmič (4). Na odskrutkovanie tlmiča od plášťa (1) nám treba špeciálny kľuč(dá sa vyrobiť z takého istého priemeru rúrky ako je samotný tlmič; tvar kľúča je viditeľný na vrchnej strane tlmiča(drážky po bokoch)). Po demontovaní  si treba zapamätať a poukladať tak aby sa to dalo aj zložiť.

tesniace guferá a puzdra

GO tlmičov zahŕňa:

1. Vnútorný plášť(cylinder) - pohyblivá časť tlmiča - vyžaduje hladký povrch aby gufero na vrchu neprepúšťalo tlmičový olej. Proti poškodeniu sa používajú buď gumové manžety alebo neoprénové návleky(vyzerajú viac COOL a zadržia viac prachu). Nachádza sa tam puzdro ktoré je nutné vymeniť v prípade opotrebenia

2. Vonkajší plášť (cylinder) - v ňom je umiestnená prachovka, tesniace gufero a vnútorné puzdro. V prípade netesností treba vybrať prachovku a vymeniť resp. skúsiť skrátiť strunku. To isté platí aj o prachovke.

3. Struna - Strunu vyberieme, očistíme a zmeriame dĺžku, ak nevyhovuje treba ju vymeniť alebo podložiť dačím. :-)

4. Tlmič -dôležité je aby sa v ňom nachádzalo správne množstvo oleja ktoré určuje vlastnosti tlmenia.

5. Vrchný kryt - treba dbať na správne zaskrutkovanie, pričom treba dávať pozor na tesnenie pod ním. Tu sa nachádza nastavovacia skrutka pre tvrdosť tlmičov.

 

(C)Offroad team 2005, niektoré práva vyhradené. Optimalizované pre 1024x768. Offroad team odporúča Firefox