cross recenzie akcie team ostatné
Rady
 

 

 

 

Ako (ne)jazdiť - offroad manuál

updated 02.11.2007 All right reserved

adrenalín, sloboda, objavovanie nových ciest a krajín = offroad
 

Úvod do praxe:
Tieto rady berte len orientačne, v žiadnom prípade Vás nenaučia jazdiť ako maestrov,ale pomôžu Vám vyvarovať sa chýb na začiatku a prípadných pádov. Skúsení offroaderi tu nenájdu zrejme nič nové, ale ak majú niečo na srdci, môžu sa beztrestne vyjadriť vo fóre .
 

Pred jazdou - správne nastavenie motocykla a egronomia

Zle nastavený motocykel má zásadný vplyv na techniku jazdenia ako aj bezpečnosť:
riadidlá - mali by byt trocha širšie ako vaše ramená, úzke riadidlá spôsobujú nestabilitu predku.
sklon riadidiel by mal byt nastavený tak aby vystužovacia tyčka bola v priamej línii s pr. vidlicou ked sa pozeráme priamo zhora.
páčky - mali by byt nastavené nižšie, aby sa pohodlne ovládali ked sa motorke stojí i sedí, páčky by mali byť trocha povolené aby sa v prípade pádu ohli ale nepolámali.
rúčky - vhodné prilepiť a mať založené v správnej polohe, tvrdé alebo opotrebované vymeniť,spôsobujú mozole
tlak v pneumatikách - tvrdé koleso nedrží trakciu, makké spôsobuje plávanie a nestabilitu. Optimálny tlak je 1.2 - 0.9, podla hmotnosti a typu terénu.
tlmenie- podstatná a zásadná časť jazdenia v teréne. Tlmiče by mali byť nastavené kvalifikovaným mechanikom, priližne každých pol roka. Viac o tlmičoch je písané inde..teda malo by byť časom.
 

Pozícia tela - správna pozícia je základ rýchleho jazdenia. Existujú dve základné pozície na motocykli:státie a sedenie

státie
-jazda na rovine, výjazd, zjazd, čiastočne zákruty, skoky
stojíme v miernom pokrčení v kolenách, sedlo - nádrž držíme nohami, ruky sú v jednej línii s prednou vidlicou, hlava je približne nad riadidlami, pohľad uprený vpred.

sedenie - štarty, zákruty
-sed tak vpredu ako sa dá, pričom posuny na sedle by mali byť plynulé
sedlo-nádrž stláčame nohami
dva prsty mať pripravené na páčkach, takisto kukáme vpred

V prípade nízkej trakcie zadného kolesa sa presúvame dozadu

Motorka by mala byť vždy stlačená kolenami, uvolniť ruky vždy ked sa to dá.

Pohyb tela na motocykli
motocykel je jazdcom aktívne vozidlo, co znamená, že jazdec musí svojim telom-pohybmi kontrolovať motocykel. Cieľom je znižovat tažisko a posúvať ťažisko dopredu a dozadu v prípade nerovností terénu, presun by mal byt plynulý, pre lepšiu trakciu jazdec by mal "tlačiť" do vonkajšej stupačky
 

Základné tipy

Pri jazdení používať hlavu- t.z. nenechať sa uniesť emóciami ani desiatkami koňí pod riťou, ktoré lákajú dať tam plný kotol...

Ak situácia dovoluje, nikdy nejazdiť sám- je to vážne o život, pri páde si môžeš dolámať ruky, nohy, krky a ťažko sa z toho pozviechaš, takisto sa ti môže mašina zahrabať po riaditka niekde v blate, pokiaľ si sám a nemáš so sebou ani mobil, tak si stratený a začni si kopať vlastný hrob.

Výstroj - poznám borcov čo jazdia v teniskách, tričku a šortkách(hej sádra:)). Tiež som spočiatku tak jazdil. Poučil som sa na sebe, ked som si zodral dlane, lýtka a kolená. Pokiaľ ste sa ešte nepoučili tak kuknite na:http://www.cmyoung.com/bikewreck.html. Myslím že to hovorí za seba. Je mi jasné že handry a brnenie Vás vyjde na 20 litrov, ale jazdiť bez výbavy, aspoň tej základnej(prilba, čižmy) je fakt hazard so zdravím, a navyše so svojim. Pokiaľ si zelenáč never tomu že budeš jazdiť pomaly, bez výstroja sa budeš vracať domov krvavý a nasratý, v lepšom prípade, v horšom - dolámaný alebo v drevenom spacáku.

Pokiaľ na offroad jazdenie používate niejaké civilné enduro, a nemáš najazdené aspoň 10000km treba rátať s tým že budete jazdiť skôr rypákom ako v sedle, preto odporúčam dať z neho dole všetko čo tam nie je treba(smerovky, značku :), zrkadlá, frajerku...) a čo by aj tak časom odpadlo samo. Gravitácia si nevyberá.

V prípade že jazdíte dlhé trate po neznámych cestách a v lesoch, treba si uvedomiť že narozdiel od motocrossových okruhov tu číha plno nebezpečí, ako rôzne neviditeľné konáre, kláty na cestách, peň v tráve, bujak za zákrutou, penzisti na prechádzkach, splašení cyklisti, psíčkári, horári s guľovnicami, pasce ochrancov ŽP a iných fanatikov, iní motorkári(pozor na úzke, neprehľadné jednokoľajky - nebezpečenstvo kolízie).

Možno používate spoľahlivé japonské endurá, ale ani tie Vám nebudú jazdiť večne, a treba rátať s tým že Vám môže niečo sklepať niekde 50 km od stajne, preto nie je odveci mať so sebou za hrsť náradia. Občas sa hodí aj spray na defekty. Takisto netreba zanedbávať preventívnu údržbu. Čo sa nosí, to sa derie.

Pneumatiky - jedna z najdôležitejších vecí v teréne- viac v inom článku. Bez dobrého obutia sa daleko nedostanete.

Jazdiť v stupačkách(v stoje apod.) a stále pod plynom, spojku nepoužívať(motor musí byť stále v zábere), pracovať s telom, naučiť sa čítať terén pred sebou. Treba si uvedomiť, že jazda na motorke nie je obsluha miešačky, a že musíš byť dostatočne pohyblivý.

Najväčší prúser v teréne sú pozdĺžne koľaje od áut a korene. V tomto prípade spomaliť na bezpečnú rýchlosť alebo si nadísť do lepšieho uhla. Ak má motorka dostatočný výkon je dobré pred koľajou pridať a nadľahčiť predné koleso(platí aj pri iných nerovnostiach). Ak koľaj zbadáme neskoro držať riaditka ako pes ježa, dôležité je ustrážiť predné koleso...viď ďalej

Predné koleso držať!(ako pes ježa) - aj tu je dôležitá guma, pokiaľ ti ubehne zadok tak to väčšinou možno ustáť, ak ti ujde predné koleso, ak nemáš dosť sily a mašina váži >120kg, spravidla už drieš ksichtom o zem.

Zákruty -zákrutami sa vyhráva celý pretek, každý môže ist rýchlo po rovine, ale prejsť rýchlo aj zákruty vyžaduje cvik a robí z jazdca víťaza.
-technika - pred zákrutou sa brdzi čo najneskôr, podrad, tak aby motor šiel v optimálnych otáčkach
po dobrzdení plynu prejdeme do sediacej polohy-zhruba pred polovicou zárkuty
-vnútorná noha dole, bez dotyku so zemov
väčšinou sadám, aby som znížil ťažisko viac dopredu k nádrži, lepšia kontrola motocykla a to tým spôsobom že vysádzam motorku - teda telom sa nakláňam smerom von. V zatáčke lepšie brzdiť zadnou, resp. prednú používať s CITOM moc s CITOM, záleží od povrchu, pochopiteľne. Dobré je osvojiť si reflex - pri náklone na prednú brzdu moc nešiahať. Ak berie v zákrute pri náklone zadné koleso, treba pridať a ono sa to (väčšinou) narovná. V jeseni pozor na spadnuté lístie, šmýka jak ďas.
-trening- trénovať pomalé zákruty na jednotke. Trénovať 8mičku na rovine - napr. zabijeme kolíky do trávy a jazdíme okolo až do nemoty.

Výjazdy - jazdiť postojačky, netreba sa hanbiť a pridať tomu poriadne, nie je nič horšie ako zastať v kopci a začať cúvať dole. Váhu prenášať na predok, v prípade klzkého povrchu opačne; tesne pred vrcholom ubrať plyn aby to neprehodilo na zadné. Podraďovať včas, byť pripravený spojkovať. Pri zastavení, otočiť motorku po vrstenici čo najskôr. nasadať zhora a otočiť sa,

Blato a blatistý terén- vyberať povrch s najlepšou trakciou,držat otáčky, pri vchádzadaní do blata,
pri zapadnutí, vyskočiť rýchlo, pohnút s motorkou na jednotke pri nižších otáckach,aby nepodhrablo koleso. Dobré obutie je základ, hlavne pri prechode zákrut v blate.

Brzdenie - ťažko zovšeobecniť - treba odhadnúť povrch terénu, vlhkosť, rýchlosť, sklon svahu a pod... Skúsiť si nečisto zabrzdiť zadnou a podľa toho odhadnúť stav terénu a prispôsobiť jazdu. V prípade nečakanej prekážky nepanikáriť a nedupať na brzdy z celej sily. Ináč čo sa týka použítia pomeru predná-zadná je to asi 70-30. Predná brzda je jednoznačne účinnejšia, lebo váha stroja sa pri brzdení prenáša dopredu. Viac o brdzení a driftoch.

Noha na zemi(noha istoty) v zákrute, mám zvyk ju používať, i ked si myslím že pri vyšších rýchlostiach a so 140 kg motorkou tá noha je tam zbytočne, treba rátať s tým že možno o niečo zakopnúť, a odnesie si to koleno alebo väzy, čo nie je práve najpríjemnejšie. Noha má slúžiť ako opora v prípade šmyku. Pri nižších rýchlostiach a otočkách je celkom vhodné tú nohu použiť, samozrejme pokiaľ nemáte na nohách sandále, ale riadne čižmy.

Podraďovanie - bacha koleso ide častokrát do šmyku, nebezpečné hlavne v zákrute(mokrý asfalt+drapák=pád). V inom prípade vhodné na driftovanie.

Skákanie a skoky - pred odlepením pridať plyn(nie moc), počas letu nesedieť ako knedľa na sedle ale zdvihnúť riť a nakloniť sa dozadu, lebo inak bude moto padať na predné koleso, čo je dosť nepríjemné pre ruky aj vidlu, volant držať rovno pochopitelne a vychutnávať let, zhlboka dýchať :). Skákanie vyžaduje veľa tréningu a skúseností - hlavne čo sa týka odhadnutia rýchlosti, množstva plynu pred skokom a polohy jazdca. Väčšie skoky sa neodporúča skúšať na motorkách typu XT, DR, NX - hrozí riziko poškodenia vidlice, hlavy riadenia a pod...

Prudký kopec dole-zjazdy - treba vyberať čo najmenej robzitý terén, vhodné zaradiť za dva trocha dobrzdovať prednou ak je nutné(nie vkuse stlačená!), resp. dať N alebo vytlačiť spojku a zadnou brzdiť tiež s citom aby nebolo koleso stále v šmyku (manual ABS). Takisto nakloniť sa dozadu až nad blatník, bo inak bere predné koleso do šmyku do strán. O tom ako sa bude motocykel správať pri strmom zjazde rozhoduje predovšetkým stav prednej pneumatiky.

NEPOUžíVAt BRZDU vo chvíli ked prekračujete strom alebo klzký terén!!!

Pády - sú bežnou súčasťou jazdenia v teréne, vraj kto nepadá jazdí pod svoje možnosti. Vo všeobecnosti neexistujú nijaké rady ako padať, a to z toho dôvodu že všetko sa odohrá neuveriteľne rýchlo. Príklad: Pálite si to po lesnej... Zrazu skala pred vami... Tvrdý náraz... Hlavou driete po zemi. Zlomok sekundy. Po chvíli si uvedomíte že vás vyfotilo, zistíte že máte narazené koleno, lakeť, bolí vás zápästie. Motorka leží vedla vás...
 

Tréning
jazda v teréne vyžaduje enromnú kondíciu a výdrž, treba trénovat výdrž halvne nôh a rúk ako aj aerobnu výdrž - niektoré dobré aktivity sú hlavne:
motorky, mountian bike, cyklistika, plávanie, beh, silový tréning, lyžovanie, board, pričom trénovanie na motocykli by malo predstavovať aspoň 50% treningového času.

zabezpečiť palivo pre telo
sacharidy, bielkoviny, vitaminiy, minerály, voda
pozor na dehydratáciu!


Už ma nič nenapadá, snáď, len toľko, že všetko chce cvik. good luck

(C)Offroad team 2005-2007, niektoré práva vyhradené. Optimalizované pre 1024x768. Offroad team odporúča Firefox