|
Ako (ne)jazdiť - offroad manuál
updated 02.11.2007 All right reserved
adrenalín, sloboda, objavovanie nových ciest a krajín
= offroad
Úvod do praxe:
Tieto rady berte len orientačne, v
žiadnom prípade Vás nenaučia jazdiť ako maestrov,ale pomôžu Vám
vyvarovať sa chýb na začiatku a prípadných pádov. Skúsení offroaderi tu
nenájdu zrejme nič nové, ale ak majú niečo na srdci, môžu sa beztrestne
vyjadriť vo fóre .
Pred jazdou - správne nastavenie motocykla a
egronomia
Zle nastavený motocykel má zásadný vplyv na techniku jazdenia ako aj
bezpečnosť:
riadidlá - mali by byt trocha širšie ako vaše ramená, úzke riadidlá
spôsobujú nestabilitu predku.
sklon riadidiel by mal byt nastavený tak aby vystužovacia tyčka bola v
priamej línii s pr. vidlicou ked sa pozeráme priamo zhora.
páčky - mali by byt nastavené nižšie, aby sa pohodlne ovládali ked sa
motorke stojí i sedí, páčky by mali byť trocha povolené aby sa v prípade
pádu ohli ale nepolámali.
rúčky - vhodné prilepiť a mať založené v správnej polohe, tvrdé alebo
opotrebované vymeniť,spôsobujú mozole
tlak v pneumatikách - tvrdé koleso nedrží trakciu, makké spôsobuje
plávanie a nestabilitu. Optimálny tlak je 1.2 - 0.9, podla hmotnosti a
typu terénu.
tlmenie- podstatná a zásadná časť jazdenia v teréne. Tlmiče by mali byť
nastavené kvalifikovaným mechanikom, priližne každých pol roka. Viac o
tlmičoch je písané inde..teda malo by byť časom.
Pozícia tela - správna pozícia je základ
rýchleho jazdenia. Existujú dve základné pozície na motocykli:státie a
sedenie
státie
-jazda na rovine, výjazd, zjazd, čiastočne zákruty, skoky
stojíme v miernom pokrčení v kolenách, sedlo - nádrž držíme nohami,
ruky sú v jednej línii s prednou vidlicou, hlava je približne nad
riadidlami, pohľad uprený vpred.
sedenie - štarty, zákruty
-sed tak vpredu ako sa dá, pričom
posuny na sedle by mali byť plynulé
sedlo-nádrž stláčame nohami
dva prsty mať pripravené na páčkach, takisto kukáme vpred
V prípade nízkej trakcie zadného kolesa sa presúvame dozadu
Motorka by mala byť vždy stlačená kolenami, uvolniť ruky vždy ked sa to
dá.
Pohyb tela na motocykli
motocykel je jazdcom aktívne vozidlo, co znamená, že jazdec musí svojim
telom-pohybmi kontrolovať motocykel. Cieľom je znižovat tažisko a
posúvať ťažisko dopredu a dozadu v prípade nerovností terénu, presun by
mal byt plynulý, pre lepšiu trakciu jazdec by mal "tlačiť" do vonkajšej
stupačky
Základné tipy Pri jazdení používať hlavu- t.z. nenechať sa uniesť emóciami ani
desiatkami koňí pod riťou, ktoré lákajú dať tam plný kotol...
Ak situácia dovoluje, nikdy nejazdiť sám- je to vážne o život, pri páde si môžeš dolámať ruky,
nohy, krky a ťažko sa z toho pozviechaš, takisto sa ti môže mašina
zahrabať po riaditka niekde v blate, pokiaľ si sám a nemáš so sebou ani
mobil, tak si stratený a začni si kopať vlastný hrob.
Výstroj - poznám borcov čo jazdia v teniskách, tričku a šortkách(hej
sádra:)). Tiež
som spočiatku tak jazdil. Poučil som sa na sebe, ked som si zodral
dlane, lýtka a kolená. Pokiaľ ste sa ešte nepoučili tak kuknite
na:http://www.cmyoung.com/bikewreck.html. Myslím že to hovorí za seba.
Je mi jasné že handry a brnenie Vás vyjde na 20 litrov, ale jazdiť bez
výbavy, aspoň tej základnej(prilba, čižmy) je fakt hazard so zdravím, a
navyše so svojim. Pokiaľ si zelenáč never tomu že budeš jazdiť pomaly,
bez výstroja sa budeš vracať domov krvavý a nasratý, v lepšom prípade, v
horšom - dolámaný alebo v drevenom spacáku.
Pokiaľ na offroad jazdenie používate niejaké civilné enduro, a nemáš
najazdené aspoň 10000km treba rátať s tým že budete jazdiť skôr rypákom
ako v sedle, preto odporúčam dať z neho dole všetko čo tam nie je
treba(smerovky, značku :), zrkadlá, frajerku...) a čo by aj tak časom odpadlo
samo. Gravitácia si nevyberá.
V prípade že jazdíte dlhé trate po neznámych cestách a v lesoch, treba
si uvedomiť že narozdiel od motocrossových okruhov tu číha plno
nebezpečí, ako rôzne neviditeľné konáre, kláty na cestách, peň v tráve, bujak za
zákrutou, penzisti na prechádzkach, splašení cyklisti, psíčkári, horári
s guľovnicami, pasce ochrancov ŽP a iných fanatikov, iní
motorkári(pozor na úzke, neprehľadné jednokoľajky - nebezpečenstvo
kolízie).
Možno používate spoľahlivé japonské endurá,
ale ani tie Vám nebudú jazdiť večne, a treba rátať s tým že Vám môže
niečo sklepať niekde 50 km od stajne, preto nie je odveci mať so sebou
za hrsť náradia. Občas sa hodí aj spray na defekty. Takisto netreba zanedbávať preventívnu údržbu. Čo sa
nosí, to sa derie.
Pneumatiky - jedna z najdôležitejších vecí v teréne- viac v inom
článku.
Bez dobrého obutia sa daleko nedostanete.
Jazdiť v stupačkách(v stoje apod.) a stále pod plynom, spojku
nepoužívať(motor musí byť stále v zábere), pracovať s telom, naučiť sa
čítať terén pred sebou. Treba si uvedomiť, že jazda na motorke nie je
obsluha miešačky, a že musíš byť dostatočne pohyblivý.
Najväčší prúser v teréne sú pozdĺžne koľaje od áut a korene. V tomto
prípade spomaliť na bezpečnú rýchlosť alebo si nadísť do lepšieho uhla.
Ak má motorka dostatočný výkon je dobré pred koľajou pridať a nadľahčiť
predné koleso(platí aj pri iných nerovnostiach). Ak koľaj zbadáme
neskoro držať riaditka ako pes ježa, dôležité je ustrážiť predné koleso...viď ďalej
Predné koleso držať!(ako pes ježa) - aj tu je dôležitá guma, pokiaľ ti ubehne
zadok tak to väčšinou možno ustáť, ak ti ujde predné koleso, ak nemáš
dosť sily a mašina váži >120kg, spravidla už drieš ksichtom o zem.
Zákruty -zákrutami sa vyhráva celý pretek, každý môže ist rýchlo
po rovine, ale prejsť rýchlo aj zákruty vyžaduje cvik a robí z jazdca
víťaza.
-technika - pred zákrutou sa brdzi čo najneskôr, podrad, tak aby motor
šiel v optimálnych otáčkach
po dobrzdení plynu prejdeme do sediacej polohy-zhruba pred polovicou
zárkuty
-vnútorná noha dole, bez dotyku so zemov
väčšinou sadám, aby som znížil ťažisko viac dopredu k nádrži, lepšia kontrola
motocykla a to tým spôsobom že vysádzam motorku - teda
telom sa nakláňam smerom von. V zatáčke lepšie brzdiť zadnou, resp.
prednú používať s CITOM moc s CITOM, záleží od povrchu, pochopiteľne.
Dobré je osvojiť si reflex - pri náklone na prednú brzdu moc nešiahať.
Ak berie v zákrute pri náklone zadné koleso, treba pridať a ono sa to
(väčšinou) narovná. V jeseni pozor na spadnuté lístie, šmýka jak ďas.
-trening- trénovať pomalé zákruty na jednotke. Trénovať 8mičku na rovine - napr.
zabijeme kolíky do trávy a jazdíme okolo až do nemoty.
Výjazdy - jazdiť postojačky, netreba sa hanbiť a pridať tomu poriadne, nie je nič horšie
ako zastať v kopci a začať cúvať dole. Váhu prenášať na predok, v prípade
klzkého povrchu opačne; tesne pred vrcholom ubrať plyn aby to
neprehodilo na zadné. Podraďovať včas, byť pripravený spojkovať. Pri
zastavení, otočiť motorku po vrstenici čo najskôr. nasadať zhora a
otočiť sa,
Blato a blatistý terén- vyberať povrch s najlepšou trakciou,držat
otáčky, pri vchádzadaní do blata,
pri zapadnutí, vyskočiť rýchlo, pohnút s motorkou na jednotke pri
nižších otáckach,aby nepodhrablo koleso. Dobré obutie je základ, hlavne
pri prechode zákrut v blate. Brzdenie - ťažko zovšeobecniť - treba odhadnúť povrch terénu, vlhkosť,
rýchlosť, sklon svahu a pod... Skúsiť si nečisto zabrzdiť zadnou a podľa
toho odhadnúť stav terénu a prispôsobiť jazdu. V prípade nečakanej
prekážky nepanikáriť a nedupať na brzdy z celej sily. Ináč čo sa týka
použítia pomeru predná-zadná je to asi 70-30. Predná brzda je jednoznačne účinnejšia, lebo váha stroja sa pri brzdení
prenáša dopredu. Viac o brdzení a driftoch.
Noha na zemi(noha istoty) v zákrute, mám zvyk ju používať, i ked si
myslím že pri vyšších rýchlostiach a so 140 kg motorkou tá noha je tam
zbytočne, treba rátať s tým že možno o niečo zakopnúť, a odnesie si to
koleno alebo väzy, čo nie je práve najpríjemnejšie. Noha má slúžiť ako
opora v prípade šmyku. Pri nižších rýchlostiach a otočkách je celkom
vhodné tú nohu použiť, samozrejme pokiaľ nemáte na nohách sandále, ale
riadne čižmy.
Podraďovanie - bacha koleso ide častokrát do šmyku, nebezpečné hlavne v
zákrute(mokrý asfalt+drapák=pád). V inom prípade vhodné na driftovanie.
Skákanie a skoky - pred odlepením pridať plyn(nie moc), počas letu
nesedieť ako knedľa na sedle ale zdvihnúť riť a nakloniť sa dozadu,
lebo inak bude moto padať na predné koleso, čo je dosť nepríjemné pre
ruky aj vidlu, volant držať rovno pochopitelne a vychutnávať let,
zhlboka dýchať :). Skákanie vyžaduje veľa tréningu a skúseností - hlavne
čo sa týka odhadnutia rýchlosti, množstva plynu pred skokom a polohy
jazdca. Väčšie skoky sa neodporúča skúšať na motorkách typu XT, DR, NX -
hrozí riziko poškodenia vidlice, hlavy riadenia a pod...
Prudký kopec dole-zjazdy - treba vyberať čo najmenej robzitý
terén, vhodné zaradiť za dva trocha dobrzdovať prednou ak je
nutné(nie vkuse stlačená!), resp. dať N alebo vytlačiť spojku a zadnou
brzdiť tiež s citom aby nebolo koleso stále v šmyku (manual ABS).
Takisto nakloniť sa dozadu až nad blatník, bo inak bere predné koleso do
šmyku do strán. O tom ako sa bude motocykel správať pri strmom zjazde
rozhoduje predovšetkým stav prednej pneumatiky.
NEPOUžíVAt BRZDU vo chvíli ked prekračujete strom
alebo klzký terén!!!
Pády - sú bežnou súčasťou jazdenia v teréne, vraj kto nepadá jazdí pod
svoje možnosti. Vo všeobecnosti neexistujú nijaké rady ako padať, a to z
toho dôvodu že všetko sa odohrá neuveriteľne rýchlo. Príklad: Pálite si
to po lesnej... Zrazu skala pred vami... Tvrdý náraz... Hlavou driete po
zemi. Zlomok sekundy. Po chvíli si uvedomíte že vás vyfotilo, zistíte že
máte narazené koleno, lakeť, bolí vás zápästie. Motorka leží vedla vás...
Tréning
jazda v teréne vyžaduje enromnú kondíciu a výdrž, treba trénovat výdrž
halvne nôh a rúk ako aj aerobnu výdrž - niektoré dobré aktivity sú
hlavne:
motorky, mountian bike, cyklistika, plávanie, beh, silový tréning,
lyžovanie, board, pričom trénovanie na motocykli by malo predstavovať
aspoň 50% treningového času.
zabezpečiť palivo pre telo
sacharidy, bielkoviny, vitaminiy, minerály, voda
pozor na dehydratáciu!
Už ma nič nenapadá, snáď, len toľko, že všetko chce cvik. good luck |