cross recenzie akcie team ostatné
Rady
 
 

OFFROAD Pneumatiky

Úvodom... o tom ako sa v teréne bude správať motocykel rozhoduje veľa faktorov. Jedným z rozhodujúcich faktorov je....

PNEU(!). No jo, je to kruté, ale je to fakt. Motorka môže mať 85,4 kg,  ale s pneumatikami z CBRky sa môžete v teréne maximálne škrabať po zadku, lebo zaručene neprejdete ani prvou zákrutou. Predchádzajúca veta platí 10 násobne na mokrom povrchu. Dobré obutie je základ, či už na prednom kolese alebo na zadnom. Drapáky sú v teréne fakt na nezaplatenie, ale na druhej strane pri jazde po asfalte sa okamžite opotrebujú.

Predná pneumatika - na slikoch vám bude predok utekať kade tade, pričom práve najdôležitejšie je udržať predné koleso rovno. Takisto každé stlačenie prednej brzdy na klzkom povrchu je hazard, to už nevravím o tom že motorka sa vám neudrží ani prípade zabrzdenia a zastavenia v kopci alebo ani z kopca. Mne sa osvedčila predná motocrossová Michelin, dobré vlastnosti má aj Metzeler.

Tlak v prednej pneumatike by nemal byť príliš vysoký, pretože koleso je oveľa náchylnejšie k šmyku a odskakuje od nerovného povrchu. Optimálny tlak pri jazde v suchom teréne je cca 1,5kPa, v prípade že je klzko, je lepšie spustiť až na 0,8kPa. Závisí aj od hmotnosti jazdca. Na predné koleso treba zvoliť jednoznačne pneumatiku drapákového typu, šípková endro pneu (typ MitasE08, Pirelli MT90, Michelin T66, Bridgestone TW101/152 a pod.) je v teréne na zabitie.

Nevhodná alebo opotrebovaná pneumatika na výkonnej motorke sa vám postará o "zábavu". Budete na nej viať ako vlajka zo strany na stranu, každý väčší náklon= šmyk/pád, preto sú dôležité aj bočné "štople". Aj v prípade, že je stred už dosť zhobľovaný, krajné štople dokážu v zákrute dobre podržať. Zadná pneu je takisto veľmi dôležitá aby dokázala preniesť výkon na zad. koleso v nerovnom povrchu. S nesprávnou pneu vzadu pri výjazde do kopca väčšinou nemáte šancu; v bahne sa zaručene zahrebiete a ostanete trčať na mieste.

ENDURO PNEUMATIKY

Tu je špecifikácia niektorých enduro pneumatík do terénu/cesta od Mitas-u:

Pneumatika E-07-najrozumnejší kompromis medzi cestou a ľahším terénom.  Treba si však uvedomiť že nič moc to nie je ani v teréne a ani pri klopení na asfalte za mokra nič vonkoncom.. Preto sa treba rozhodnúť a zvoliť čo bud alebo - teda či viac asfalt alebo terén. Čo sa týka E-08-v teréne je ako na zabitie - v zákrute ste ako na plochej dráhe...Pokiaľ jazdíte viac Offroad je lepšia E-09, vydrží cca 4000km pri bežnom jazdení, i keď nie je to bohviečo, ináč má dobré vlastnosti aj na ceste(pri klopení na asfalte a pod.). Predná pneu E-09 je nafigu, vpredu treba voliť jednoznačne motocrossovú. Takisto zadnú odporúčam súťažné enduro pneu. Napr. Mitas C-02.

Ako najlepšia voľba od Mitasu vyzerá enduro/motocross EF-06 a EF-07,

Michelin: Michelin ponúka širokú paletu pneumatík na enduro jazdenie. Patria sem napr.

S12 - pre rekreačnú jazdu v mäkkom teréne.
M12-tvrdší terén. H
12 - tvrdý terén

Bridgestone enduro

TW101/152 - šípková enduro, pre cestné enduro
TW301/302 - enduro pneu vhodná do ľahšieho terénu, dobrá aj na spevnený povrch
ED661/660 - určená enduro preteky

MOTOCROSSové PNEUMATIKY

Čo sa týka motocrossových pneumatík tak tu je to o trochu komplikovanejšie. Používajú sa pneumatiky na rôzne typy povrchu a rôzne adhézie. V žiadnom prípade by sa nemali používať tzv. univerzálne pneu. Ale realita je iná- málo kto má tisíce na rôzne typy offroad pneumatík. Začneme Mitaskami:

Tieto pneumatiky sú relatívne lacné oproti iným výrobcom(ehm.. v skutočnosti sú to pneu od Barumu), ale majú jedno veľké mínus- a síce: ani sa nenazdáte a štople sú fuč. Pokiaľ jazdíte občas po asfalte tak zmiznú niekoľko násobne rýchlejšie. V tvrdom a kamenitom teréne s pneu od Mitas typu HardCross začne priečiť - inak povedané, na výkonnejšej motorke sa štople jednoducho odtrhávajú, nielen stredové ale aj bočné, čo by sa naozaj nemalo na pneumatikách určených do tohto terénu stávať.

Porovnanie niektorých motocrossových pneu do terénu od Mitas-u:

Široké použitie má Mitas EF-05; ďalšie celkom vhodné sú: C-06,C-14,C-16, C-17.

 

Michelin: Tieto pneu sú už očividne kvalitnejšie spracované - čomu však aj zodpovedá vyššia cena :-(

Michelin Starcross MS2 - závodné motocrossové pneu pre stredný až mäkký terén. Tieto gumy sú vhodné pre hobby jazdca.. Dobrá guma odolná voči prerazeniu, absorbuje nárazy a podľa môjho názoru má vcelku vyvážené vlastnosti -teda aj v mokrom i suchom teréne

Michelin Starcross MH2 - určená pre stredný až tvrdý terén. Dobre drží aj v šotoline a kyprom povrchu(vhodná aj pre enduro)

Ale však spomínané Micheliny majú tiež nižšiu životnosť a ich cena je oproti Mitas privysoká. Veľa peňazí za málo muziky...

PIRELLI(42x majster sveta v motokrose)

MT320(110/90-19) S touto pneu máme najviac skúseností(testoval Imrocross). V porovnaní s motocrossovými pneu od Michelinu je trocha lacnejšia. Čo sa týka kvality a jazdných vlastností je o dosť lepšia. Životnosť je takisto dlhšia. Táto pneu je primárne určená do mäkkého až stredne tvrdého terénu, ale dobre drží aj v tvrdšom teréne. Štople sa nezvyknú lámať ani v náročnejšom teréne. Myslím, že Pirelli je dobrá voľba...To je však len náš názor.

OFFroad pneumatiky od Bridgestone

M401/402     - stredne tvrdý terén
M201/202 - mäkší terén, tráva
M25/26 - mäkký terén a blato
M23/22 - tvrdý a kamenitý terén
M601/602 - tvrdý terén a tráva
 

(C)Offroad team 2005, niektoré práva vyhradené. Optimalizované pre 1024x768. Offroad team odporúča Firefox