Ole je,
mazivá
a spol.
Motto: Kto maže ten jede...!!!
Každému idiotovi, musí byť
jasné že bez mazania by motor dlho nepracoval, resp. by nepracoval
vôbec. Technológie pri výrobe súčiastok nie sú také dokonalé, že by
dokázali vyrobiť súčiastky absolútne presné, tak aby do seba zapadali
bez akýchkoľvek nerovností a treníc. Tento problém je nutné vyriešiť
nejakým spôsobom. Tým riešením je mazať o 106. Inak povedané - mazanie
motora musí eliminovať tieto nedostatky a zabezpečiť:
- vytvorenie súvislého mazacieho filmu, ktorý
zabraňuje priamemu styku kovových pohybujúcich sa súčastí a tým
znižuje trenie
- dotesnenie piesta a piestnych krúžkov vo valci
- chladenie, odvedením tepla vznikajúceho činnosťou
motora
- chráni diely voči korózii, konzervačný účinok pri
odstavení motora
- čistiaci účinok, odplavovanie zbytkov spalín
Druhy mazania:
Mazanie mastnou zmesou,
používa sa pri 2T motoroch. Olej pod označením napr. M2T(mimochodom
úplný shit nevhodný pre vysokootáčkové motory, vyrábaný recykláciou zo
starých olejov) sa pridáva do benzínu v pomere cca 1:40 a tým maže.
Tlakové mazanie, používa
sa pri 4T zážihových a vznetových motoroch. To je mazanie motora
olejovým čerpadlom, ktoré čerpá olej z jeho zásoby(spodok kľukovej
skrine.) Olej sa nasáva cez čistič oleja a vytláča do hlavného olejového
kanála motora. Ďalej sa olej rozávadza do všetkých dôležitých častí ako
sú ložiská kľukového hriadeľa, ojnicové ložiská až po vahadlá ventilov.
Údržba mazania: výmena
oleja v motore: Pretože olej sa počas prevádzky znehodnocuje je jednou
zo základných povinností vodiča dbať na to aby sa v určených lehotách
pravidelne vymieňal. Výmenné lehoty závisia od typu motora a pohybujú sa
v rozmedzí 5000-10000km alebo každú sezonu(kvôli starnutiu oleja a
strate pôvodných vlastností). Výmena sa prevádza po jazde kým má motor
prevádzkovú teplotu. Pri každej výmene sa vymieňa olejový filter. Filter
vyzerá ako bľachový valček alebo papierová vložka naskrutkovaná na v
motore(spravidla zboku)
Kvalita oleja: Nie je
olej ako olej, sú lepšie i horšie, a na to aby sme dokázali rozlíšiť
kvalitu oleja sa používajú tzv. triedy API(American Petroleum
Institute). V manuáli možno zistiť aký lej vaša motorka potrebuje k
životu, je dobré kúpiť olej aspoň o triedu lepší.
Trieda S-Service, zážihové motory SA, SB,....SJ
Trieda C- Comercial, vznetové motory CA, CB...CF
Písmeno na konci určuje triedu A-najnižšia kvalita,
F-najvyššia kvalita, samozrejme aj tento olej je aj najdrahší. Písmeno T
hovorí, že sa jedná o olej výlučne pre dvojtakty.
Motorové oleje sa vyrábajú ako
minerálne(vyrábané z ropy),
polosyntetické, syntetické(umelo vyrobené
chemickou cestou).
Najkvalitnejšie sú oleje syntetické. Platí: čím je motocykel novší a čím
dáva vyššie otáčky tým viac treba používať oleje syntetické. Pri výmene
oleja treba rešpektovať toto členenie a starý olej vymeniť za nový
rovnakého typu. Daľším atribútom motorových olejov je jeho viskozita.
Udáva sa v tvare cca SAE (Society of Automotive Engineers)
10W-40. Číslo udáva viskozitu oleja pri roznych teplotách. Čím je prvé
číslo nižšie, tým je motor lepšie chránený(resp. olej má lepšie mazacie
vlastnosti) pri nižších teplotách, to druhé číslo zase udáva ochranu
motora(resp. viskozitu oleja) pri vysokých teplotách.
Špecifikácia viskozity podľa SAE(zimná)
Trieda |
Minimálna teplota mazania |
Minimálna teplota kvapalnosti |
0W |
-30 |
-40 |
5W |
-25 |
-35 |
10W |
-20 |
-30 |
15W |
-15 |
-25 |
20W |
-10 |
-20 |
25W |
-5 |
-15 |
To je zatial všetko, nabudúce o mazivách a spol.
|