cross recenzie akcie team ostatné
Rady
 

 

 

Oleje, mazivá a spol.

 

 

Motto: Kto maže ten jede...!!!

Každému idiotovi, musí byť jasné že bez mazania by motor dlho nepracoval, resp. by nepracoval vôbec. Technológie pri výrobe súčiastok nie sú také dokonalé, že by dokázali vyrobiť súčiastky absolútne presné, tak aby do seba zapadali bez akýchkoľvek nerovností a treníc. Tento problém je nutné vyriešiť nejakým spôsobom. Tým riešením je mazať o 106. Inak povedané - mazanie motora musí eliminovať tieto nedostatky a zabezpečiť:

  • vytvorenie súvislého mazacieho filmu, ktorý zabraňuje priamemu styku kovových pohybujúcich sa súčastí a tým znižuje trenie
  • dotesnenie piesta a piestnych krúžkov vo valci
  • chladenie, odvedením tepla vznikajúceho činnosťou motora
  • chráni diely voči korózii, konzervačný účinok pri odstavení motora
  • čistiaci účinok, odplavovanie zbytkov spalín

Druhy mazania:

Mazanie mastnou zmesou, používa sa pri 2T motoroch. Olej pod označením napr. M2T(mimochodom úplný shit nevhodný pre vysokootáčkové motory, vyrábaný recykláciou zo starých olejov) sa pridáva do benzínu v pomere cca 1:40 a tým maže.

Tlakové mazanie, používa sa pri 4T zážihových a vznetových motoroch. To je mazanie motora olejovým čerpadlom, ktoré čerpá olej z jeho zásoby(spodok kľukovej skrine.) Olej sa nasáva cez čistič oleja a vytláča do hlavného olejového kanála motora. Ďalej sa olej rozávadza do všetkých dôležitých častí ako sú ložiská kľukového hriadeľa, ojnicové ložiská až po vahadlá ventilov.

Údržba mazania: výmena oleja v motore: Pretože olej sa počas prevádzky znehodnocuje je jednou zo základných povinností vodiča dbať na to aby sa v určených lehotách pravidelne vymieňal. Výmenné lehoty závisia od typu motora a pohybujú sa v rozmedzí 5000-10000km alebo každú sezonu(kvôli starnutiu oleja a strate pôvodných vlastností). Výmena sa prevádza po jazde kým má motor prevádzkovú teplotu. Pri každej výmene sa vymieňa olejový filter. Filter vyzerá ako bľachový valček alebo papierová vložka naskrutkovaná na v motore(spravidla zboku)

Kvalita oleja: Nie je olej ako olej, sú lepšie i horšie, a na to aby sme dokázali rozlíšiť kvalitu oleja sa používajú tzv. triedy API(American Petroleum Institute). V manuáli možno zistiť aký lej vaša motorka potrebuje k životu, je dobré kúpiť olej aspoň o triedu lepší.

Trieda S-Service, zážihové motory SA, SB,....SJ

Trieda C- Comercial, vznetové motory CA, CB...CF

Písmeno na konci určuje triedu A-najnižšia kvalita, F-najvyššia kvalita, samozrejme aj tento olej je aj najdrahší. Písmeno T hovorí, že sa jedná o olej výlučne pre dvojtakty.

Motorové oleje sa vyrábajú ako minerálne(vyrábané z ropy), polosyntetické, syntetické(umelo vyrobené chemickou cestou). Najkvalitnejšie sú oleje syntetické. Platí: čím je motocykel novší a čím dáva vyššie otáčky tým viac treba používať oleje syntetické. Pri výmene oleja treba rešpektovať toto členenie a starý olej vymeniť za nový rovnakého typu. Daľším atribútom motorových olejov je jeho viskozita. Udáva sa v tvare cca SAE (Society of Automotive Engineers) 10W-40. Číslo udáva viskozitu oleja pri roznych teplotách. Čím je prvé číslo nižšie, tým je motor lepšie chránený(resp. olej má lepšie mazacie vlastnosti) pri nižších teplotách, to druhé číslo zase udáva ochranu motora(resp. viskozitu oleja) pri vysokých teplotách.

                             Špecifikácia viskozity podľa SAE(zimná)

Trieda Minimálna teplota mazania Minimálna teplota kvapalnosti
0W -30 -40
5W -25 -35
10W -20 -30
15W -15 -25
20W -10 -20
25W -5 -15

 

To je zatial všetko, nabudúce o mazivách a spol.

 

(C)Offroad team 2005, niektoré práva vyhradené. Optimalizované pre 1024x768. Offroad team odporúča Firefox