cross recenzie akcie team ostatné
Rady
 

 

 

 Na čo si dať pozor pri kúpe motocykla

 Na kúpu motocykla si vždy spravte dostatok času. Vôbec nie je dobré kupovať motocykel v strese a narýchlo sa rozhodovať. Pokiaľ nemáte veľa skúseností je vhodné zobrať so sebou niekoho kto sa vyzná v motocykloch, alebo kto má také isté moto. Takisto je dobré byť pri kúpe viacerí - ako psychologická podpora, napr. ak budete po zime príliš "nažhavení" a chcete kúpiť prvý motocykel čo príde pod ruku-aby vás schladili, alebo na "ukecávanie" ceny.

Doklady - Ak má motocykel doklady býva zväčša drahší, preto treba skontrolovať či sedia čísla uvedené v dokladoch. V prípade že je moto odhlasené treba vyžadovať aspoň doklad o preclení(takisto skontrolovať čísla rámu a motora). Každopádne treba motocykel kupovať na zmluvu a neveriť na rečičky predávajúceho(samozrejme ak to nie je kamošove moto, ktorú poznáte roky). Pozor na prerazené čísla! Nízka cena motocykla a neochota predávajúceho spísať zmluvu hovorí o šerednom pôvode motocykla.

Technický stav

Prvý dojem - ako moto vyzerá? Je celé od blata? Reťaz nenamazaná? Svedčí to o tom že majiteľ sa o moto príliš nestará a podobne to môže vyzerať aj "vo vnútri". Treba mu "strhnúť body".

Je motocyklel bezchybne vyleštený? Tak to má byť, pozor však či majiteľ nechce zakryť prípadné chyby ako úniky oleja a pod. Zistíme až po skúšobnej jazde. Všímame si originalitu dielov, či nie je motocykel hybrid viacerých typov; domáce úpravy ako zvary iné umelecké výtvory.

Skrontrolujeme:

prednú vidlicu - či ide zasúvať ľahko, či nepočuť mechanické zvuky, prehliadneme či nevyteká niekde olej. Jej funkčnosť však najlepšie otestujeme v teréne.

zadnú vidlicu - tlmiacu charakteristiku-tlmič musí isť ľahko a takisto vracať sa bez poskakovania, motocykel je dobré dať na hlavný stojan a skrontrolovať vôlu - či nie sú vybité púzdra kyvky a pod.

brzdová sústava - prehliadneme opotrebenie brzdových platničiek, netesnosti, množstvo brzdovej kvapaliny, kotúče-hrúbku; nakoľko sú opotrebované, pozor na krivé kotúče - stopy po páde.

kolesá - zameriame sa na bočné nerovnosti ráfikov- pretáčaním kolesa, takisto skontrolujeme výplet, na stojane prehliadneme vôlu v ložiskách.

pneumatiky - treba zohľadniť zodraté drapáky, ktoré vás vyjdú na pár tisíc Sk.

sekundárny prevod - pozornosť venujeme opotrebeniu zubov rozety a pastorka, reťazi-jej vyťahaniu a pod.

motor - vizuálne skontrolujeme čistotu a netesnosti, prípadné strhané závity, zdraté hlavy skrutiek a pod., množstvo oleja, tesnosť karburátora, rukou vyskúšame kompresiu.

prevádzkové kvapaliny - olej, brzdová kvapalina, chladiaca kvapalina

Štartovanie - motor v dobrom technickom stave sa musí dať naštartovať aj po týždni státia. Každý motocykel má svoj spôsob štartovania, ktorý si treba osvojiť. Preto je lepšie nechať majiteľa naštartovať moto sám. Necháme motor zohriať, biely dym z výfuku pri studenom štarte možno tolerovať. A teraz ideme na:

Skúšobná jazda - prevezieme sa a vyskúšame všetky možné spôsoby - prudké zrýchleie a brzdenia, motor riadne vytočiť, vyskúšať elasticitu. Vyskúšame všetky prevodové stupne -na každom motor poriadne vytočíme, aby sme vyskúšali či nevyskakujú rýchlosti. Neutrál musí isť zaradiť ľahko, takisto ostatné stupne. Spojka musí isť hladko, bez zádrheľov, vystavovať musí perfektne a takisto bez preklzovania. Ak tak nie je lamely zrejme idú do večných lovíšť... Je vhodné vyskúšať moto aj v ľahšom teréne - hlavne z dôvodu otestovania tlmičov. Po skúšobnej jazde motor vypneme a skúsime ako ide naštartovať po zahriatí. Dobre načúvame zvukom z motora, netolerujeme žiadne podozrivé mechanické zvuky ako cvakanie, cinkanie, chrapot a pod. Hovoria o možných problémoch v budúcnosti. Motor na stojane riadne vytočíme a pozorujeme prípadný čierny dym z výfuku. Tu si treba dať pozor - ak motor príliš dymí, znamená to že si moto žere olej - zrejme budú opotrebovaná piestna časť motora. Takisto prehliadneme či vo výfuku nie je príliš veľa sadzí-nadmerná spotreba oleja. Nepredpokladá sa dlhá životnosť motora a treba počítať s vyššími investíciami do motocykla v prípade kúpy.

To či ste kúpili dobre alebo zle zistíte až po čase, niekedy to môže byť šťastná voľba a moto Vám bude slúžiť roky bez investícií,  inokedy Vám motor môže sklepať už po týždni po kúpe. To je osud.

(C)Offroad team 2005, niektoré práva vyhradené. Optimalizované pre 1024x768. Offroad team odporúča Firefox