Zapaľovacie sviečky - označenie sviečok NGK
Tento zoznam má pomôcť pri presnejšom identifikovaní typu sviečky NGK
podľa označenia.
Príklad NGK označenia:
[B] [P] [6] [E] [S][D] [8] [E]
[R] [-] [9]
Znak 1: Priemer závitu
A |
18 mm |
B |
14 mm |
C |
10 mm |
D |
12 mm |
Znak 2: Typ konštrukcie
C |
veľkosť 5/8" |
K |
5/8" s ISO zakončením |
M |
Kompaktný typ |
P |
ISO izolátor |
R |
Sviečka s rezistorom |
Z |
Sviečka s indukčným odrušovačom |
Znak3: Teplotný rozsah
2 |
Najteplejšia |
10 |
Najstudenšia |
Znak 4: Dlžka závitu
E |
19 mm |
F |
ani srnky netušia |
H |
12.7 mm (1.5") |
L |
11.2 mm (7/16") |
|
Ak chýba písmeno: 18 mm závit má 12 mm dlzku a 14 mm
závit má 9.5 mm (3/8") dlžku. |
Znak 5: konštrukcia elektorody
A,B |
Špeciálny typ(bez upresnenia) |
C |
Špeciálna GND elektoroda |
G |
Racingové použitie |
GV |
V-elektroda-tunning |
H |
? |
K |
Dvojitá GND elektroda |
L |
Polovičný teplotný rozsah |
LM |
Kompaktný typ pre kosačky |
M |
Pre Mazda motory |
N |
Špecialna elektroda(bez upresnenia) |
P |
Platinová elekt. (premium) |
Q |
4 bodova elektorody |
R |
Delta elektrody pre BMW |
S |
Standardna 2.6 mm elektroda |
T |
3 bodová elektroda |
V |
zlato-paladium elektroda |
VX |
Vysokovýkonná platinová elektroda |
W |
Wolfrámová elektroda |
X |
Zosilnená elektroda |
Y |
V-typ elektroda(centralna) |
Znak 6(po pomlčke): Odtrh elektrod v mm
8 |
.032" |
9 |
.036" |
10 |
.040" |
11 |
.044" |
13 |
.050" |
14 |
.055" |
15 |
.060" |
20 |
.080" |
L |
? |
N |
? |
Diagnostika motora podľa stavu sviečok
Na základe stavu sviečky možno zistiť v akej kondícii sa
nachádza motor a takisto či použitá tepelná hodnota sviečky je
optimálna. Vždy používame iba sviečku s predpísanou tepelnou hodnotou a
rozsahom. Nesprávna sviečka môže spôsobiť spôsobiť poškodenie motora
alebo nízky výkon.
V prípade, že motor je korektne naštelovaný(hlavne
karburátor a zapalovanie) a tepelná hodnota sviečky je správna sviečka
má svetlohnedú farbu-podobne ako na nasledujúcich obrázkoch:
V prípade, že sviečka má príliš čiernu farbu s
usadeninami karbónu znamená to, že karburátor dáva príliš bohatú zmes,
čo môže spôsobiť aj vyššiu spotrebu oleja(platí aj pre 4T motory).
Príliš vela karbonu(na sviečke ale aj vo výfuku) môže takisto naznačovať
opotrebenie piestnej časti motora - piestne krúžky, piest, alebo
netestnosť ventilov, ktorého dôsledkom je zvýšené spaľovanie oleja a
následné usádzanie karbónu.
V prípade, že sviečka má bielu farbu,
karburátor dáva príliš chudobnú zmes. Dôsledkom je zlé štartovanie a
môže sposobiť prehrievanie až podpaľovanie ventilov (4T motory)
Čo zo zahádzanou sviečkou...? |
- Nové motocykle majú v karburátoroch jednotku ktorá
vstrekuje palivo do karburátora a to je potom vedené difúzorom do
spaľovacieho priestoru.
- S toho vyplýva že po každom otočení rukovätou plynu si
vstrekne a po prekopnutí zahodí toto palivo sviečku. Tým že je
palivo medzi elektródou a obalom vznikne vodivá časť a sviečka
začne blbnúť. Prestane dávať iskru tam kde má a dáva úplne inde,
čo je úplne nevyhovujúce pre to aby sa nasatá zmes paliva a
vzduchu zapálila.
|
|
|
|
|
|
Najlepšie na tom je to že každý si vtedy pomyslí "no a je v ťahu"
ale omyl dá sa to opäť spojazdniť a to tak že bude sviečka fungovať
zase ako nová. stačí nato len nádobka s riedidlom(C 6000 alebo iné
rospúšadlo). Trik je vtom že musí mat vlastnosť odmasťovania(aby nám
povrch dokonale odmastilo). Keď sú tieto podmienky splnené tak doňho
ponoríme sviečku závitom a elektródou dole. Po vytiahnutí prefúkneme
a opäť ponoríme(opakujeme asi 3-4x). A zaručujem že sviečka na ktorú
moto nechcela chitiť pôjde. Ale je tu ešte jedna vec. Je rozdiel
medzi prerazenou a zahodenou sviečkou...v prerazenej sviečke sa
poruší dielektrikum (nevodivá čas) a stane sa vodivou . Potom je už
sviečka naozaj na dve veci... |
|