Honda XR 125 L
Zdá sa mi to ako keby sa to celé odohoralo len pred pár mesiacmi. Pritom to už
je pekne dlhá doba. Bolo to 11.8.2005, keď sa mi splnili tie najväčšie a
najtanejšie sny! Už od 10 rokov, keď som začal jazdiť na pionieri, som mal na
stene zavesenú poslednú dvojstranu katalogu hondy, kde boli technické parametre
a malá fotka. Asi tisickrat som čital tie technicke paremetre a všetky údaje o
endure 125. Vtedy sa mi ani nesnívalo o tom, že raz budem mať takú motorku v
garáži. V lete 2005 sme s tatinom rozmyšlali nad kúpou motorky 125tky. Na ktorú
som mal práve spravený vodičák. V ojazdených motorkách kubatúry 125 bol
vtedy naozaj slabý výber.
Čiže medzi ojazdenými motorkami sme si nevybrali, tak sme pozerali po nových.
Najpr to vyzeralo, že sa rozhodneme pre nejakého čínana yuki alebo keeway-a, pre
dobrú cenu akú ponúkali. Vyvalit 120 tisíc za motorku 125tku sa nám zdalo
nadmieru dosť. Toľko vtedy stála nová Honda XR 125L. Ale číňan sa nám nejak
nepozdaval, kvôli kvalite, takže už sme išli pre takú yamahu 125 so strašne
širokým zadným kolesom (nemôžem si spomenúť na názov, stála okolo 70 tisíc ani
nie dvojročná).
A práve v tom týždni ako sme sa už chystali ísť pre tú yamahu, dala zrovna Honda
AKCIU na XR 125 L. Novučíčká stála 99 900 + zdarma kufor v hodnote 3 500.
Sklamaní slabou ponukou trhu s ojazdenými moto kubatúry 125ccm, sme sa po
znížení ceny, jednoznačne rozhodli pre Hodnu XR 125L. Iste mi dáte za pravdu, že
je výhodnejšie si doplatiť 15 000 a kúpiť novučičkú motorku, ako ojazdenú ale o
15 000 menej.
Ako som už spomínal 11.8.2005,bol pred mňa ten veľký deň D. Po zložení
zálohy 40 tisíc a spísaní leasingovej zmluvy, nám odovzdali Hondu XR 125 L
aj skľúčmi. Zdelili nám základné informácie ako s ňou zachádzať. Moja prvá jazda
na parkovisku pri Honde CMC v BA, bola pre mňa perfektným zážitkom. Nasledovala
jazda asi 70km z Bratislavy do Senice. Bolo potreba pár prestávok, pretože nový,
ešte vôbec nezabehnutý motor sa dosť zahrieval. Inak bola jazda bezproblémová,
priemerná rýchlosť nezabehnuteho motoru bola 70-80km/h na 1/8plynu. Naozaj
krásne spomienky. Ale poďme do prítomnosti. Momentálne má moja honda najazdené
10 000km bez jedinej poruchy.Nikdy ma nikde nenechala. Len
párkrát, keď mi došiel benzin, čo je samozrejme čisto moja chyba, nie motorky.
Motorka dosahuje maximálnu rýchlosť 110km/h, ale to je už naoazj MAXIMÁLNA
rýchlosť pri ktorej už motor nepríjemne vrčí. Tých 95 km/h si ide lahodne.
Prevodové stupňe sa hádžu jedna radosť
Teleskopy sú dosť slabé, ako na nejakú 50-ku.Celkovo riadidlá
aj teleskopy sú slabo konštrukčne vymyslené aspoň podľa mojho názoru. Vždy pri
páde sa mi pokrivili riaditka alebo teleskopy alebo s týmto niečo. Inak
motorka znáša pády veľmi dobre.Len tak sa na nej niečo nezlomí. Bočné
sú dosť ohybné, taktiež zadné a predné blinkére znesú asi všetko ! Raz som sa
pokúšal preskočiť jeden betónový kanál v lese, nevyšlo mi to a dosť nepríjemne
som spadol. Železná úchytka na blinkér privarená k rámu sa úplne zohla, avšak
blinkér ostal nepoškodený až na pár škrabancov! Myslím, že toto by každá motorka
s tak malými škodami (vlastne žiadnymi) nezvládla.
Predný kotúč má dostačujúci brzdný účinok. Vzadu však nieje
kotúčová brzda, ale bubnová. Prečo ? Nad touto otázkou sa už dlhšie zamýšlam, ak
niekto viete dajte vedieť na e-mail alebo do knihy návštev. Bubnová brzda na
motorke za 100tisíc, trochu zvláštne. Možno je tam bubon, kvôli tomu že je v
teréne nejde hneď do šmyku. Celkovo zadná bubnová brzda brzdí skvele a ako som
už hovoril na rozdiel od kotúčovej nejde hneď do šmyku.
Motor je dizajnovo spracovaný veľmi pekne. Myslím, že vyzerá na
väčší obsah ako 125ccm. Na obidvoch stranách je nápis HONDA, občas by sa väčší
výkon aj hodil, ale mnohým bude určite stačiť.
Servis Honda je veľmi dobrý (chodil som do
Honda CMC, teraz chodím do Hondy v BA na Tomášikovej ulici.) Je na mieste
upozorniť tých, ktorý so servisom Honda nemajú skúsenosti, že je dosť
drahý.
Hondu XR 125 L odporúčam kúpiť hlavne začiatočným jazdcom (čo
je väčšina z nás v 16-tich rokoch) ale taktiež mierne pokročilí sa na nej určite
nebudú nudiť.
Motorka má dobre vyváženú hmotnosť, takže sa nezdá tažká. Nizky posed umožnuje
lahkú manévrovateľnosť v teréne a štvortaktný motor ťahá úplne plynule, čiže
myslím, že táto motorka je vhodná aj pre dievčatá, ktoré sa učia jazdiť
na motorke. Moja vtedy 13-ročná sesternica (na foto) zvládla jazdu na
tejto motorke úplne v pohode.